Tehnologija

Najpopularnija društvena mreža Facebook izmijenila je pravila privatnosti te će pratiti vašu internetsku aktivnost i nakon što se odjavite s Facebooka. I drugi korisnici prijavljeni na tom istom internetskom računu također će biti pod povećalom ove društvene mreže koja se pomalo pretvara u Zuckerbergovu privatnu špijunsko-oglasnu tvrtku.

Svakom promjenom pravila privatnosti ova društvena mreža se, prema svemu sudeći, pretvara u oglasnu ploču na kojoj su – među fotografijama i razmišljanjima vaših prijatelja – sve češće kamuflirani plaćeni oglasi od kojih Facebook ostvaruje značajan prihod. Njih je sve teže prepoznati jer se personaliziraju za svakog korisnika. Upravo u tu svrhu, čini se, nastupila je i promjena u uvjetima korištenja koja Facebooku omogućuje još ekstenzivnije praćenje vaših internet aktivnosti. Čak i da je riječ samo o prilagođavanju oglasa, radi se o još većem zadiranju u privatnost na koje, očito, moramo pristati želimo li koristiti tu društvenu mrežu.

Dok problem zloupotrebe Facebooka svakim danom sve više utječe na zajednicu i onemogućuje zdrav socijalni razvoj djece, Mark Zuckerberg o ovom problemu ne razmišlja. Ono što njega zanima je vaša aktivnost izvan Facebooka. Zuckerbergova mreža je praćenje aktivnosti na internetu najavila još u studenom. Tad su rekli da će stupiti na snagu u veljači, no čini se kako mnogi korisnici nisu upoznati s promjenama.

Iz Facebooka tvrde da su korisnici bili obaviješteni o novim pravilima privatnosti, da su organizirali sedmodnevno konzultiranje s korisnicima i da su mogli iznijeti stavove i primjedbe na nova pravila. S obzirom na to da su nove promjene ipak nastupile, očito nisu prihvaćene primjedbe više od milijun korisnika koji ne odobravaju nova pravila privatnosti.

Ekipa iz Business Insidera je pomoću alaa Abine DNT+ saznala da Facebook naše aktivnosti prati putem više od 200 takozvanih trackera – zahtjeva (između ostalog i cookiesa) putem kojih internetske stranice zapisuju ili dijele online aktivnosti. Na taj se način bilježe informacije o interesima koje oglašivači koriste kako bi određene oglase plasirali ciljanim korisnicima koje ti oglasi zanimaju. Cijeli ovaj projekt pokrenut je kako bi se onemogućilo prikazivanje sadržaja koji nije u skladu s njihovim interesima. Iz Facebooka poručuju kako se radi o targetiranju oglašivača, no mnogi se s time ne slažu. Smatraju kako se radi o svojevrsnom špijuniranju i o ozbiljnom narušavanju privatnosti.

Osim što narušavaju privatnost, trackeri bilježe i transferiraju velike količine podataka, zbog čega se internetske stranice sporije učitavaju.

„Kad korisnik pristupi nekoj internetskoj stranici, njegov internetski preglednik komunicira sa serverom stranice. Na tim stranicama nalaze se skriveni i različiti trackeri za koje korisnici uopće ne znaju da postoje, a ne mogu ih otkriti bez posebnog softvera za privatnost. Trackeri šalju zahtjeve za različitim informacijama kao što su geografske lokacije, stranice koje korisnici posjećuju, linkovi na koje klikaju te bilježe korisnička imena s Facebooka“, objašnjava Sarah Downey iz Abinea.

Istraživanje novinara Business Insidera dovelo je do zaključka da Facebook najviše zanimaju članci koje čitamo na internetu, linkovi i fotografije koje objavljujemo te ono što kupujemo na internetu. No to nije sve. Facebook će prikupljene podatke dijeliti sa svojim ostalim tvrtkama – primjerice s Instagramom.

Kako o ovome ne biste trebali razmišljati prije svakog klika na internetu, za vas smo istražili kako možete spriječiti Facebook praćenje vaše aktivnosti na internetu.

Posjetite internetsku stranicu youronlinechoices.eu, odaberite svoju državu, označite Vaši izbori i kliknite na Isključeno kod svih tvrtki koje su vam dosad bile označene s Uključeno. Ovaj postupak primijenite na svim uređajima kojima pristupate internetu. Ako obrišete kolačiće (cookies), morate ponoviti ovaj postupak.

Druga opcija je da instalirate aplikacije Ghostery ili Adblockplus.

 

Print

?>