Reportaža iz sadašnjosti: Cinderella postala Tinderella
U digitalnom dobu, način na koji ljudi uspostavljaju veze i komuniciraju značajno se promijenio. Jedan od najistaknutijih primjera ovog trenda je Tinder lansiran 2012. godine. Koristi jednostavan mehanizam povlačenja prsta (swipe) kojim korisnici izražavaju svoj interes ili nezainteresiranost za potencijalne partnere na temelju njihovih profila i fotografija. Aplikacija je ubrzo postala globalni fenomen privlačeći milijune korisnika diljem svijeta.
Uz popularnost Tindera, pojavili su se i novi izrazi koji opisuju različite aspekte iskustva online upoznavanja. Jedan od tih izraza je “Tinderella”, što je igra riječi koja kombinira naziv aplikacije i poznatu bajkovitu junakinju, Pepeljugu (Cinderella). Pojam Tinderella koristi se za opisivanje korisnica Tindera koje traže svoju bajkovitu ljubav u modernom svijetu online spojeva.
A kako bi to bilo da Hrvatska nema svoju komediju o online sreći?
Predstava “Tinderella “ u dvorani Domoljub Koprivnica
Kišobran tog dana nije pomagao jer je bio pljusak. Otvaram vrata u čudu, hodnik pri ulazu u dvoranu pun ljudi. Okej, znači sve generacije žele čuti što to mlade danas gura u svijet online dating-a. Kartu imam, čitam letke koje su naslagali na panou, kad čujem tetu koja tamo radi: “Sada se možete polako smjestiti”. Osjećaj VIP, kao da ulazimo na kakav let za neku egzotičnu destinaciju.
Kako smo se smjestili, slikam story i prisjetim se da su spomenuli da ne koristimo mobitele u napomeni za predstavu. Čekaj malo, komedija o online sreći bez tehnologije? Veoma intrigantno. Kako sam mobitel spremila, na scenu izlazi osoba koja nam se predstavila kao Filip. Mi ga znamo kao Gorana Vinčića, no danas im vjerujemo u sve što kažu. Zamolio nas je da, kada on da čudni znak očima, snimamo kraj kada će zaprositi Petru, iako ne znamo još uvijek tko je ona. Ulazi na scenu i drugi lik, napokon nam je jasno tko je Petra. Znamo je kao Mariju Kolb, ali to i dalje nije bitno.
Započinje jedna ljubavna romansa na nekolokvijalan način. Priča o upoznavanju na aplikaciji Tinder i zašto su je koristili.
Upoznajemo nove likove, ali iste osobe. Jole, najbolji prijatelj (koji je gay), i Vanda, prijateljica (koja je Splićanka), dočaravaju nam kako su Petru uvjerili da isproba dating aplikaciju. Pjesma “Nemoj biti konzerva” posebno je oduševila publiku svojom duhovitošću i porukom o otvorenosti prema novim iskustvima.
S druge strane upoznajemo Brale koja je također gay kao i Jole, ali je ujedno i Filipova cimerica. Predstava već u ovom trenu ruši sve stereotipe i odiše pravom komedijom. Teme koje su prožete od gay populacije do cimerstva između muške i ženske osobe u oba slučaja, preko Filipovih prijatelja s početka predstave koji čekaju do braka, ali su se upoznali na Tinderu, do straha od toga kako će to objasniti roditeljima.
Jedan od komičnih, ali i poučnih trenutaka predstave dolazi kada Brale i Filip komentiraju kako ne postoje hrvatski izrazi za pojmove kao što su “swipe” i slični termini iz svijeta online datinga. Ova opaska nasmijava publiku, ali i naglašava kulturnu i jezičnu prilagodbu koju prolazimo u digitalnom dobu.
Zanimljivo je i otkrivanje Braleine aktivnosti na OnlyFansu, gdje zarađuje kao domina koja zapovijeda muškarcima, iako je gay i muškarci joj se ne sviđaju. Ova tema dodatno proširuje raspravu o suvremenim načinima zarade i seksualnoj autonomiji te kako ljudi koriste digitalne platforme na neočekivane načine.
Jole i Brale su otvoreni o svojim seksualnim iskustvima, što donosi dodatnu dozu humora i realnosti u predstavu. Njihova iskrenost suprotstavljena je zatvorenijem pristupu Petre i Filipa, koji duhovito izražavaju svoja iskustva i nesigurnosti. Ovaj kontrast među likovima daje dubinu priči i omogućava publici da se poistovjeti s različitim perspektivama i iskustvima.
Smijehom i duhovitim scenama, predstava nas vodi kroz moderne ljubavne zavrzlame i pokazuje kako je online dating postao neizostavni dio današnjeg društva. Kroz likove i njihove priče, publika se može poistovjetiti s izazovima i radostima digitalne romantike. Završnica, s očekivanom prosidbom, dočekana je uz ovacije potvrđujući da su teme koje je predstava obradila univerzalne i bliske svima nama.
Dojmovi Publike
Publika se osjećala prihvaćeno i uključeno tijekom cijele predstave. Glumci su često postavljali pitanja publici, što je omogućilo interaktivnu komunikaciju i dodatno povećalo osjećaj zajedništva. Ovo direktno obraćanje publici stvorilo je atmosferu u kojoj su se gledatelji osjećali kao aktivni sudionici u događanju, a ne samo kao pasivni promatrači.
Nakon predstave, posjetitelji su imali priliku slikati se s glumcima i porazgovarati s njima u opuštenom i prijateljskom tonu.
“Osjećala sam se kao da sam ja glumila isto!” – izjavila je starija gospođa i nadodala: “Super ste bili, sad razumijem zašto je mladima ovo cool.“
Ova neposrednost i pristupačnost dodatno su doprinijeli pozitivnim dojmovima i osjećaju bliskosti između izvođača i publike čineći cijelo iskustvo nezaboravnim.
Što nas je Tinderella naučila?
Ova komedija nas je naučila nekoliko važnih stvari o Tinderu, Tinderelli i dating aplikacijama. Prvo, moderni ljubavni jezik prepun je termina poput “swipe” koji nemaju odgovarajuće hrvatske izraze, što pokazuje utjecaj globalizacije i digitalnih tehnologija na naš jezik. Također smo vidjeli kako ljudi koriste dating aplikacije iz različitih razloga – bilo za ozbiljne veze, prijateljstvo ili zabavu – što odražava raznolike motivacije korisnika.
Kroz likove poput Jole i Brale, predstava Tinderella je rušila stereotipe i predrasude o online datingu, posebno vezane uz seksualnu orijentaciju i rodne uloge. Braleina priča o zaradi na OnlyFansu ukazala je na nove načine zarade koje omogućuju digitalne platforme, dok je interaktivnost predstave i uključivanje publike naglasilo važnost komunikacije i zajedništva u suvremenom društvu.
Na kraju, prikazivanje likova koji koriste ove aplikacije u hrvatskom kontekstu osvijetlilo je specifične kulturne prilagodbe i izazove koji dolaze s globalnim tehnologijama.