Izložbe

Prošlog tjedna u prostorima AK galerije u Koprivnici otvorena je izložba Igora Kuduza pod nazivom „Anonymous – Stolen But Not Forgotten“. Njome se ovaj multimedijalni umjetnik po prvi puta predstavio koprivničkoj publici. Kuduz izlaže seriju od 120 fotografija – portreta potpuno anonimnih osoba koje je mobitelom fotografirao u javnom prostoru.

Većina fotografiranih su slučajni suputnici koje autor susreće putujući vlakom na relaciji Zagreb – Koprivnica. Portreti anonimaca koji ne znaju da ih se fotografira su nastavak šireg projekta dokumentiranja slučajnih događaja kojima autor istražuje svoju prisutnost u trenutku. Tanja Špoljar, kustosica izložbe, istaknula je kako Kuduz ne podilazi estetskoj biti fotografije jer ga zanima hvatanje fragmenata stvarnosti; provlačenjem slučajnih prizora u popularnu aplikaciju za stvaranje lažnog polaroida želi ironizirati i odvojiti se od stvarnosti.

„Ono što ostaje nije uljepšana stvarnost, već prenaglašena stvarnost koja nije namještena“, istaknula je Špoljar.

„Autor ulazi u stanje i život ljudi kad ih fotografira, a oni toga nisu svjesni. Ulazi u situaciju u kojoj nemaju vremena za navlačenje maski i uloga. Vlak je trenutak nepripadanja prostoru i vremenu. On je mjesto ‘samoće u gomili’ u kojem pojedinac, zaboravljajući na trenutke svijet oko sebe, ulazi u intimna promišljanja. Kuduz majstorski hvata upravo taj trenutak“, kazala je Špoljar.

foto 4 - Ivan Gundic

Igor Kuduz je istaknuo kako se ideja o fotografiranju portreta javila sasvim slučajno – za vrijeme putovanja javnim prijevoznim sredstvima. Promatranje ljudi i njihovo manipuliranje ulogama potaknulo ga je da pokuša zabilježiti trenutak u kojem ljudi nesvjesno napuštaju ulogu definiranu društvenom normom.

„Kad ljudi znaju da ih fotografirate, nikada nećete dobiti iskrenu emociju. Slikovito bih ovo nazvao ‘suradnjom bez suradnje’ između fotografa i subjekta. Uvijek se radi o maskama i ulogama. Zbog toga je bilo bitno da portretirani ne znaju da ih se fotografira“, objasnio je Kuduz.

„Svi portreti snimljeni su isključivo mobitelom i namjerno su u formatu 11x11cm. Na taj način se aludira na format kultnog polaroida koji oduvijek označava neku vrstu posebnosti. Upravo ta aplikacija lažnog polaroida omogućuje distanciranje od stvarnosti“, napominje autor.

„Serija fotografija zasad broji dvjestotinjak portreta, a gdje je kraj i postoji li uopće – ne znam. Svaki projekt takvog tipa ne može imati neko vremensko ograničenje. Radi se o umjetničkom porivu te istraživanju granica vremena i prostora“, zaključio je Kuduz.

 

Igor Kuduz diplomirao je na grafičkom odjelu Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu. Izlagao je na brojnim izložbama i video festivalima u Zagrebu, Ljubljani, Berlinu, Budimpešti i New Yorku. Na izložbenim projektima je surađivao s velikim brojem kulturnih institucija, za što je nagrađen brojnim međunarodnim priznanjima (MoMA, Centre Georges Pompidou, Goethe Institute). Član je stručnog savjeta Hrvatskog fotosaveza te Upravnog odbora Hrvatskog dizajnerskog društva. Od 2013. predaje na Odjelu za medijski dizajn Sveučilišta Sjever.

?>