KOMENTARI

U priopćenju pod nazivom „Slučaj Xmas ili tko krade Božić 2014. godine?“ objavljenom prije nekoliko dana, udruga Vigilare optužuje organizatore manifestacije Advent na Europskom trgu za „agresivnu sekularizaciju i opću komercijalizaciju blagdana. Gnjev dotične udruge izazvan je velikim natpisom Xmas koji je osvanuo pred zgradom predstavništva Europske komisije u Hrvatskoj. Ta je organizacija, zajedno s Turističkom zajednicom grada Zagreba, optužena za pružanje podrške Grinchevskoj zavjeri i krađu Božića.

Vigilare je aktivistička udruga koja se bavi pretraživanjem napada na kršćanske vrjednote i uvjerenja u medijima. Djeluje već tri godine, a dosad se istaknula napadima na dramsko kazalište Gavella zbog prikaza Djevice Marije na plakatima za predstavu „Fine mrtve djevojke“ te organizacijom gostovanja dr. Judith Reisman tijekom nacionalne debate o uvođenju spolnog odgoja u školski program.

Udruga u svojem priopćenju ne staje kod ukazivanja na problem komercijalizacije blagdana. Priča se nastavlja prozivanjem zbog pokušaja zabrane obilježavanja Božića, a koju se povezuje s „nekim ideologijama iz prošlosti“. I tu počinju problemi.

Prvo treba reći da nema ništa problematično u borbi vjernika za njihov način proslave Božića. Naglašena komercijalizacija, koja je uz mnoge druge tradicije pregazila i Božić, vjerojatno nije nešto pozitivno. To iritira čak i internetsku generaciju koja se rijetko uzrujava zbog vjerskih blagdana, što je vidljivo iz brojnih memova koji se izruguju forsiranju blagdanskog raspoloženja već potkraj studenog.

Drugo, ako netko zaista pokuša fizički, zakonski ili na bilo koji drugi način spriječiti vjernike u obilježavanju blagdana na njima prihvatljiv način, to bi zaista bilo nasilje koje zaslužuje otpor.

Problem s inicijativom udruge Vigilare je u tome što joj cilj nije zaustaviti konzumerističku profanaciju Božića ili izboriti se za pravo na slobodno izražavanja vjere. Ne, oni se žele obračunati sa svime što stoji na putu njihovoj viziji svijeta.

Udruga nigdje ne navodi tko im zabranjuje slavljenje Božića kako se njima sviđa. Nitko ih nigdje ne vrijeđa, ne proziva ili omalovažava njihovu tradiciju. U manifestaciji koju napadaju nema ni traga bilo kakvoj agresiji usmjerenoj protiv građana koji Božić slave na tradicionalan način. Takva namjera jednostavno ne postoji.

S druge strane, Vigilare radi upravo ono za što optužuje druge – prijetnjama nastoji nametnuti svoj način obilježavanja Božića i onemogućiti svaki drugi. Oni prijete organizatorima Adventa na Europskom trgu; objavit će imena tvrtki i organizacija koje politički korektno čestitaju njima neprihvatljivu verziju Božića. Nitko neće ići na isprazne Xmas partyje, a ako hoće, oni će ga proskribirati.

Za Vigilare je, kao što je vidljivo iz priopćenja i iz nešto kasnije dodanog poziva podupirateljima, „multikulturalan i liberalan dijalog“ nešto negativno. Činjenica da svatko Božić shvaća na svoj način im je neprihvatljiva; to je „fundamentalističko zagovaranje lažne tolerantnosti“. Na taj dan nije poželjno slaviti „ono što je dobro u nama“. Ili se slavi ono što oni slave ili ništa.

U društvu nije ugodno imati one iz čijeg diskursa izbija tako bjelodano jasan manjak demokratičnosti i tolerancije. Zasad njihove ideje dopiru do ograničenog broja simpatizera i nisu u poziciji da svoje vrijednosti nametnu ljudima koji ih ne dijele. Problemi bi mogli uslijediti ako se ta udruga dokopa moći koja će im to omogućiti. U nekom scenariju daljnje radikalizacije društva uopće nije nemoguće zamisliti i referendum na kojem ćemo odlučivati hoće li se u Ustav uvrstiti definicija Božića kakvu zagovara Vigilare.

Kako bi se takav scenarij izbjegao, možda bi se isplatilo ponoviti onu već sto puta ispričanu priču o pravim korijenima Božića; o poganskom blagdanu koji su preuzeli kršćani, na njega nakalemili svoju simboliku i danas ga slave kao rođendan svog Spasitelja. Nije li ono što se s Božićem danas događa zapravo ista stvar? Sekularna društva izbacuju vjersku simboliku, dodaju komercijalnu i slave preuzeti blagdan. Takav je komercijalizirani Božić možda neukusan i vjerojatno iritira značajan dio društva, ali nije ga moguće zabraniti niti je to demokratsko pokušavati.

Ostaje tek pozvati na malo više tolerancije, poželjeti sretan Božić onima koji ga slave na tradicionalan način, a ugodnu zabavu i dobar tek onima koji ga slave na svjetovan način i, na kraju, sretne blagdane svima skupa.

?>