DRUŠTVO

Ako želite pokrenuti uspješan startup, treba vam originalna ideja i velika količina vremena, truda i upornosti. To je sažetak predavanja koje je u prostorijama Pučkoga otvorenog učilišta u Koprivnici ove srijede održao Ivan Ilijašić, kreator inovativne aplikacije Orioly.

Predavanje je održano u sklopu programa START-UP KOPRIVNICA. Slušali su ga turistički djelatnici s područja Koprivnice i grupa studenata Sveučilišta Sjever.

Za pokretanje startup-poduzeća prvo morate imati originalnu ideju. Ivan Ilijašić pasioniran je ljubitelj putovanja i osnivač portala Svjetski putnik, pa mu nije bilo teško uočiti što nedostaje turističkom tržištu:

„Problem ljudi koji se profesionalno bave organizacijom putovanja jest previše administrativnih poslova. Postojeća su softverska rješenja bila prilagođena velikim kompanijama, a mali poduzetnici bili su osuđeni na zastarjele programe ili papir i olovku“, rekao je Ilijašić.

Kada je problem definiran, on i njegov tim počeli su tražiti način da sve birokratske zavrzlame riješe na jednom mjestu:

„Naše je rješenje Orioly, aplikacija koja pomaže u organizaciji turističkog posla. Pomoću nje na jednom mjestu možete prikazati sve: ponude putovanja, detalje o turističkim turama i rezervacije. Turoperaterima omogućuje da prate podatke o klijentima i svoje troškove, a organiziramo im čak i marketing na društvenim mrežama i stranicama specijaliziranim za turistička putovanja.“

Ciljano tržište uključuje male turističke agencije koje si ne mogu priuštiti programe koje upotrebljavaju velike kompanije.

„Za najmanje tvrtke koje preko Oriolyja sklope manje od 50 poslova mjesečno – naša je aplikacija potpuno besplatna. To nam se vraća reklamom koju nam oni naprave. Ostali se mogu pretplatiti na mjesečnoj ili godišnjoj bazi, za što plaćaju najviše 500 dolara mjesečno, ovisno o broju bookinga i dodatnih mogućnosti aplikacije koje upotrebljavaju.“

Početak projekta Orioly nije bio jednostavan. Ivan Ilijašić i njegov partner Nikola Bucić rad na aplikaciji financirali su vlastitim sredstvima. Projekt se i dalje razvija:

„Napredujemo polako i gradimo Orioly na temelju povratnih informacija naših klijenata… I pomalo se širimo. Već neko vrijeme razmišljamo o otvaranju ureda u Londonu ili New Yorku jer je ondje mnogo jednostavnije pronaći kapital koji nam je potreban za novi poslovni iskorak.“

Ilijašić je nabrojao nekoliko važnih koraka u stvaranju uspješnog startup-poduzeća:

„Morate dobro upoznati tržište. Treba razmišljati globalno i širiti posao izvan Hrvatske. Naš prvi klijent bio je Amerikanac iz Kolorada koji nam je dao vrlo vrijedne povratne informacije o problemima s prvom verzijom aplikacije. Važno je da rješenje koje nudite bude praktično i jednostavno. Sve je više startup-tvrtki koje svojim proizvodima pokrivaju brojne tržišne niše. Morate pratiti trendove u branši, na oku uvijek imati konkurenciju i konstantno se usavršavati. Kad sve to postignete, svoj proizvod morate reklamirati, što putem društvenih mreža, što prisustvom na specijaliziranim sajmovima i sličnim događanjima.“

Početni troškovi pokretanja startupa iznosili su nekoliko tisuća kuna mjesečno, ali ako nemate ta sredstva, Ilijašić predlaže da se oslonite na resurse koji su na raspolaganju svima:

„Ako ste spremni uložiti dovoljno vremena i truda, biti kreativni i originalni i ne očekujete uspjeh preko noći, sjajan projekt možete realizirati s minimalnim novčanim ulaganjima. Startup-kultura, koja je zaživjela u inozemstvu, otvara mnogo radnih mjesta u realnom sektoru, što bi mogao biti jedan od načina da mladi ostvare poslovni uspjeh i u Hrvatskoj.“

IMG_5080

Studenti Sveučilišta Sjever koji su čuli predavanje misle da su startup-projekti nešto što bi im moglo osigurati posao u budućnosti.

„Predavanje je bilo inspirativno. Svidjelo mi se što se pokazalo da običan čovjek može razviti posao ako ima dobru ideju. Koncept startupa je zanimljiv, i mogu se zamisliti u nekom sličnom projektu. Drago mi je što mladi u Koprivnici imaju ovakvu podršku za ostvarivanje svojih ciljeva. Naravno da ću se odazivati na ovakva predavanja u budućnosti. Nikada nije loše čuti neku novu ideju i steći poznanstva,“ smatra Ivan Krznarić.

„Mislim da je predavanje bilo vrlo korisno, posebno za ljude koji već razvijaju neke projekte. Studentica sam pa trenutno ne razmišljam o pokretanju vlastitog posla, ali možda jednoga dana hoću. Čini mi se da bi ovakvi projekti mogli pomoću u zapošljavanju mladih ljudi. Imam dojam da mnogi imaju dobre ideje, ali boje se pokrenuti posao jer ne znaju odakle započeti. Ako uhvatim vremena voljela bih otići na još neko predavanje,“ rekla je Ana Brajdić.

Maja Balaško je viša stručna suradnica za europske poslove i poduzetničke projekte Grada Koprivnice i voditeljica programa START-UP KOPRIVNICA čiji je cilj promocija i poticanje razvoja poduzetništva u turizmu. Gostovanje Ivana Ilijašića dio je projekta koji se sastoji od šest radionica i tri konferencije, a namijenjen je mladima  koji žele pokrenuti vlastiti posao i poduzetnicima koji žele unaprijediti svoje poslovanje.

Osim održanih predavanja i radionica, projekt TOUR-PACK uspio je mapirati pružatelje turističkih usluga u regiji i pripremiti profile ukupno 90 turističkih atrakcija koji će biti dostupni na web stranici www.tour-pack.eu. Osim toga, kreirani su turistički paketi prekograničnog područja i održana dva studijska putovanja za medije i predstavnike turističkog sektora.

START-UP KOPRIVNICA dio je šireg projekta TOUR-PACK. To je partnerstvo koje obuhvaća prekogranično područje Hrvatske i Mađarske, odnosno Grad Koprivnicu, Koprivničko-križevačku županiju, Virovitičko-podravsku županiju i županiju Somogy. Želimo kreirati i promovirati zajedničke prekogranične turističke pakete i uspostaviti jaču i bolju tržišnu poziciju u turizmu“, rekla je Maja Balaško.

Cijeli je projekt nastavak nastojanja Grada Koprivnice da potakne osnivanje novih tvrtki u realnom sektoru:

„Grad Koprivnica poduzetničkim inkubatorom organizira predavanja i radionice te omogućuje potporu i mentorstvo stručnjaka iz Koprivničkog poduzetnika. Gostujući kvalitetni predavači mogu pomoći konkretnim savjetima i motivirati one koji razmišljaju o pokretanju vlastitog posla.“

Voditeljica programa posebno je zadovoljna dijelom projekta nazvanim IDEA BOOTCAMP, radionicom koja se pretvorila u pravi generator novih ideja:

„Na prvom BOOTCAMPU sudjelovalo je šest timova s ukupno dvadesetak sudionika. Timovi su osnovani na temelju nekih zajedničkih ideja koje su, pod vodstvom stručnih mentora, razradili u gotove poslovne planove i prezentirali ostalim sudionicima. Idući BOOTCAMP održat ćemo između 12. i 14. prosinca, nakon čega slijedi završna konferencija. Pozivamo sve zainteresirane da se uključe. Dobit će jedinstvenu priliku da svoje zamisli pretvore u konkretne projekte spremne za realizaciju.“

Sveučilište Sjever postalo je važan partner ovog projekta.

„Sveučilište Sjever odmah je prepoznalo naše napore u poticanju poduzetništva. Podržavaju nas motivirajući studenti koji sudjeluju u radionicama. Uspostavili smo vrlo kvalitetan partnerski odnos. Možemo se pohvaliti odličnim odazivom studenata i nadamo se da će se suradnja nastaviti i na drugim projektima“, zaključila je Maja Balaško.

?>