DRUŠTVO

Da vlakovi kasne više nije vijest. Ali kada kasne i do 120 minuta i to dan nakon što su na snagu stupile izmjene u voznom redu kojima je broj vlakova bitno smanjen, svakako jest.

”Zbog oštećenja kontaktne mreže u kolodvoru Dugo Selo promet iz smjera istoka prema Zagrebu i obratno teče s poteškoćama.” – jučer su izvijestile Hrvatske željeznice. U kolodvoru Dugo Selo, 25. travnja 2014. vlak gradsko-prigradskog prijevoza oštetio je kontaktnu mrežu zbog čega su vlakovi iz smjera istoka prema Zagreb Glavnom kolodvoru i obratno kasnili i do 90 minuta, a kašnjenja na nekim relacijama bila su i do 12o minuta. Na dionici Dugo Selo – Sesvete i obratno putnike su prevozili autobusi. Hrvatske su željeznice svoje korisnike navikle na kašnjenje pa im ovakve vijesti vjerojatno više nisu iznenađenje. Podsjetimo, u prosincu 2012. godine vlak iz smjera Karlovca u Zagreb je stigao sat i 59 minuta kasnije od predviđenog nakon što je strojovođi završila smjena te je odmah napustio vlak. Više od 90 minuta čekala se smjena strojnog osoblja i zamjene strojovođe.

Problemi HŽ-a, čini se, iz dana u dan se povećavaju. Novim voznim redom ukinute su 22 ‘neisplative linije’ koje su povezivale Slavoniju s ostatkom Hrvatske, a četiri će linije zamijeniti autobusi. ”Ukidanjem vlakova i promjenama u voznom redu uštedjet će se 80 milijuna kuna” –poručuju iz HŽ-a. Ova je odluka naišla na brojna negodovanja ponajprije studenata koji se vikendom vraćaju doma u Slavoniju. Hrvatske su željeznice odlučile uštedjeti na putnicima, a ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić još uvijek nije pronašao način kako spasiti ‘brod koji tone’. Ukinut je velik broj vlakova koji voze na ‘neisplativim relacijama’, a vlakovi koji rijetko voze pretplaćeni su na kašnjenja. Zanimljivo je kako se Hrvatske željeznice osjećaju adekvatnima za određivanje isplativosti, a upravo su oni ti koji ulažu milijunske iznose u obnovu pruga kojima vlakova uopće ne voze ili voze jako rijetko.

Promjenama u voznom redu, između ostalih, ukinute su i linije kojima putuju studenti Sveučilišta Sjever. Studentima je tako onemogućen dolazak subotama na predavanja. Hrvatske su željeznice misleći na uštedu i isplativost u potpunosti zanemarile neke druge prioritete hrvatskog društva poput obrazovanja. Prema svemu sudeći, cijene mjesečnih karata se neće smanjiti. Ukidanje 24 linije vikendom i blagdanima očito nije dovoljno dobar razlog za takve promjene pa će studenti i dalje izdvajati jednaku količinu novca za mjesečne karte kojima će putovati samo radnim danima uz česti bonus: kašnjenje.

Ukidanje linija blagdanima i vikendom te česta kašnjenja nisu jedini razlozi nezadovoljstva korisnika ponuđenim. Financijski problemi HŽ-a ugrožavaju živote. Statistika pokazuje da je većina prijelaza preko željezničkih pruga slabo osigurana. Jedan željezničko cestovni prijelaz stoji oko 1,2 milijuna kuna. Iz HŽ-a poručuju kako su to vrlo skupe investicije te kako im nisu osigurana dovoljno velika financijska sredstva iz državnog proračuna za takve pothvate. Nadamo se da će 80 milijuna kuna dobivenih ukidanjem ‘neisplativih linija’ potrošiti na modernizaciju željezničko cestovnih prijelaza kako bi korisnicima vratili sigurnost. Osim sigurnosti, HŽ korisnicima duguje i povratak udobnosti. Hlađenje zimi, grijanje ljeti, automatska vrata koja ili se ne mogu otvoriti ili se uopće ne zatvore te neljubaznost djelatnika HŽ-a, samo su neki od primjera uobičajenih problema s kojima se putnici susreću. Nezadovoljstvo HŽ-om javno ne iskazuju samo korisnici već i djelatnici. Problema ima i u teretnom prijevozu. Prisjetimo se trodnevnog štrajka djelatnika HŽ Carga koji je u organizaciji Sindikata željezničara Hrvatske trajao od 16. do 18. travnja 2014. godine. Sindikalni čelnici zahtjevali su da se otpuštanje provede na pravedan i zakonit način. Kroz Željeznički fond zbrinuta su 202 radnika, a broj zaposlenih trebao bi biti smanjen za još 386 radnika.

Unatoč problemima u kojima su se našle Hrvatske željeznice, a koji se povećavaju iz dana u dan, oni ipak nisu izgubili ‘vjeru u bolje sutra’. Hrvatske su željeznice na svojim stranicama objavile natječaj za studente pod nazivom ”Osmisli slogan HŽ Putničkog prijevoza i otputuj vlakom kamo želiš!” HŽ najkretivniji slogan vezan uz željeznice nagrađuje putovanjem u Europi, u vrijednosti 3.412,24 kune. U natječaju mogu sudjelovati isključivo studenti. Poznat po svom jedinstvenom načinu rješavanja problema, HŽ i ovaj put briljira. Tako je HŽ studente kojima je ukinuo linije vikendom i blagdanima te koje prethodnih godina ometa u izvršavanju studentskih obaveza kašnjenjem vlakova odlučio nagraditi putovanjem. Naravno, ako se linija do tada ne ukine, ošteti kontaktna mreža ili strojovođi ne završi smjena.

HŽ-OV NATJEČAJ ZA STUDENTE

HŽ Putnički prijevoz poziva sve studente u Hrvatskoj da sudjeluju u natječaju osmišljavanja slogana vezanog za željeznički promet. Cilj je biti najkreativniji, osmisliti najupečatljiviji i najzanimljiviji slogan koji će se koristiti u promotivne svrhe. Slogan treba biti povezan s putnicima i putovanjem, asocirati na vlak, željeznicu i slično. Prva nagrada uključuje putovanje vlakom po Europi za dvije osobe, druga nagrada putovanje Hrvatskom, te ostale avanturističke nagrade. Ovo je izvrsna prilika za nas studente Sveučilišta Sjever kako bi iskoristili svoju kreativnost, elokventnost i maštovitost, te pritom osvojili putovanje Europom i dobro se zabavili.  Samo treba biti brz i poslati prijedloge s popunjenim obrascem za prijavu do 15.lipnja 2014. na e-mail marketing@hzpp.hr. Obrazac za prijavu se nalazi na službenoj stranici Hrvatskih željeznica.

Ines Sibernaj

 

 

?>