KOMENTARI

Ako backpacker na sjedalu prekoputa vašeg izjavi „This is worse than traveling in India“, možete biti sigurni da ste na pravom mjestu. Sjedite u vlaku Hrvatskih željeznica i, naravno, čekate da vlak krene.

U Indiji niste bili, no ipak znate da tamo nema semafora i razvijene prometne infrastrukture. To je zemlja u kojoj svete krave krče promet, a navodno je najbrže putovati rikšom. I svejedno strani turist na sjedalu prekoputa vašeg tvrdi da je i tamo putovanje brže nego u Hrvatskoj.

Sugovornik spomenutog backpackera je iz Južne Koreje i na usporedbe o Indiji tužno trese glavom. Duboko uzdiše i izmučenim glasom izgovara: „Terrible, this is terrible.“ Južna Koreja, za razliku od Indije, spada u najrazvijenije države svijeta. Tamo se, za razliku od Hrvatske, očekuje da će vlak krenuti i stići navrijeme. Također, očekuje se da usred vožnje neće otkazati lokomotiva. I zato im, ako se najezda južnokorejskih turista u Hrvatskoj naglo smanji, možemo samo čestitati na dosadašnjem strpljenju.

Ako ste vi jedan od sretnika koji će na svom putovanju zaglaviti u, primjerice, šumi između Repinca i Križevaca, ne očajavajte. Lokomotive često odbijaju poslušnost – nemojte se previše čuditi. Hrvatske željeznice će pod hitno poduzeti sve potrebne mjere. Nakon pola sata (ili kraće, nemojmo biti prestrogi) će vam u pomoć poslati prvu raspoloživu lokomotivu koja će vas, kad napokon stigne, odvući u smjeru iz kojeg ste došli.

Još su po nečemu Hrvatske željeznice specifičnije od drugih – po tome što uglavnom nitko ništa ne zna ili nije siguran u ono što govori. Ako konduktera u vlaku upitate kada bi vlak trebao stići na odredište, smireno i pristojno će vam pokušati objasniti da nije siguran. Ako vam se obrati riječima poput „Trebali bismo…“, „Za nekih pola sata, ali možda…“, „To ćemo znati kada…“, prestanite slušati i uštedite si živce. I nemojte kriviti konduktera, on je podjednako izgubljen kao i vi. Jedina je razlika u tome što on, za razliku od vas, radi za HŽ.

Spomenimo još jednu odliku ovog poduzeća. Zamislite da ste zakasnili na putnički vlak za Zagreb i da ste, jer ipak želite stići na vrijeme, odlučili uhvatiti onaj brzi. U žurbi ste otišli do šaltera i tetu s druge strane stakla upitali može li se kartom za putnički voziti u brzom vlaku. Teta će vam objasniti da možete, ali da morate nadoplatiti 40 kuna. Iz novčanika ćete izvaditi tih 40 kuna, kukajući u sebi jer ste taj novac mogli pametnije potrošiti.

S kartom u rukama ćete sretno izaći na peron i pokušati naći prazno sjedalo u vlaku. Kad se napokon smjestite će vas putem razglasa obavijestiti da je vlak u kojem sjedite iznimno pretvoren u putnički. Zašto? Neki drugi putnički vlak nije se pojavio, ali HŽ ima rješenje! No glavu gore, to se ne događa često i drugi put sigurno nećete u vjetar baciti 40 kuna.

Jeste li ikad sa sjevera Hrvatske putovali vlakom na more? Ako jeste, to ste napravili samo jednom. Ili ste pak avanturist koji je tih nepredviđenih tri ili četiri sata pretvorio u ispijanje piva s Francuzima u kupeu do vašeg. Ako HŽ nikad nije bio vaš suputnik do mora, onda spadate u kategoriju sretnih ljudi. Ipak, raznorazni popusti na karte do Jadrana – baš poput onih studentskih ili grupnih – možda će vam se nekad učiniti privlačnim.

Međutim, narodna poslovica „Ne možeš imati i novce i ovce“ nije izmišljena bez razloga. Tako ćete more vjerojatno ugledati s nekoliko sati zakašnjenja. Isto tako, nemojte biti iznenađeni ako vlak stane usred Gorskog kotara i ako vas kondukter dođe obavijestiti da se putovanje zbog radova na pruzi nastavlja busom.

Nema veze, naime, što je sedmi mjesec i što je sredina sezone – jer prugu je trebalo sanirati baš tada! Ako zapnete nasred planine jer je busu pukla guma, budite sretni jer u Gorskom kotaru i nije toliko vruće. Zamjenski bus će ionako uskoro doći. „Yes, I’m sure!“ – triput ćete ponoviti izbezumljenim finskim turistkinjama kad će vas upitati jeste li sigurni da je busu pukla guma. Dobrodošle u Hrvatsku.

Možda se ništa od nabrojenog nikad neće dogoditi baš vama. U tom se slučaju ili ne vozite vlakom ili uopće niste u Hrvatskoj. Ako vam se sve ovo ipak događa, ne budite prestrogi. Hrvatske željeznice samo su jedne i pružaju mnogo mogućnosti.

Neočekivana stand-up-komedija japanskih turista koji svojim najnovijim Sony uređajima fotkaju semafor na kojem piše da vlak kasni sat i 40 minuta samo je jedna od njih. Također, biste li znali sadržaj grafita na stanici u Gradecu da vlak nije stajao duže od predviđenog? Ne biste! Zato pravac šalter i nadoplatite onih 40 kuna.

?>