Mediji

Kriza demokracije uzrokovala je pad povjerenja u medije. Neprofitno novinarstvo od sredine 70-ih godina prošlog stoljeća širokim masama donosi vijesti kojih nema u vodećim medijima. Je li ono recept za ozdravljenje medija i je li taj recept primjenjiv i u Hrvatskoj?

Zloporaba javnog prostora, želja za profitom i neistinost samo su neki od razloga koji su kvalitetu medijske scene srozali do razine srama. U praksi je dokazano da mediji koji ispunjavaju svoju javnu funkciju i ne trče za zaradom isto opstaju.

Javnost uvijek ima pravo na istinu, a mediji su je dužni pružiti. Nažalost, rad novinara i njihov integritet ugroženi su uređivačkom politikom medija za koje rade. Oni su najčešće kompromitirani zbog ovisnosti o oglašivačima i sličnim interesnim skupinama. Neprofitni mediji orijentirani su na pribavljanje informacija od općeg dobra i novinarima pružaju mogućnost da rade svoj posao savjesno i bez straha za svoju egzistenciju.

U autoritarnim režimima mediji služe kao sredstvo propagande dok se u demokratskim često zlorabe za ostvarivanje interesa određenih krugova moći. Vodeći mediji u takvim društvima, zahvaljujući snazi vlasnika, monopolu na tržištu i drugotrajnom djelovanju, stvorili su okvire u kojima novi igrači djeluju. To umnogome ograničava manevarski prostor onima koji tek dolaze i koji bi htjeli otkinuti koji komadić tržišne pogače. Borba je surova, tako da se neki zagrcnu, nekima taj komadić prisjedne, neki dobiju i tvrđi i manji komadić, a neki jednostavno budu pojedeni zajedno sa svojim mrvicama.

Moralna i etička načela, te borba za povratak dostojanstva struci, mnoge su ponukali da se okrenu alternativim rješenjima. Širom svijeta postoje primjeri koji ulijevaju nadu da postoji protuotrov za postojeće stanje i da se medijima može vjerovati. Reporteri bez granica, Mreža istraživačkog novinarstva, Ured za istraživačko novinarstvo i njima slični donose priče za koje su njihovi novinari pobrali niz nagrada. U Europi u ovom sektoru prednjače Francuska i Nizozemska.

Dobar znak da smo i mi na tragu ozdravljenja medija signal je koji dolazi iz Ministarstva kulture Republike Hrvatske. Ono svake godine objavljuje javne pozive za ugovaranje novinarskih radova u neprofitnim medijima. Još samo da se primimo posla.

?>