X FACTOR ZA SIROMAŠNE: Kako je „region” još jednu svjetsku franšizu učinio negledljivom
Rezovi usred obraćanja voditelja, kadrovi oba voditelja dok samo jedan govori, ton koji se čuje iako su počele reklame i voditeljica koju polovica regije ne razumije samo je dio regionalne inačice glazbeno-natjecateljskog showa X Factor. Iako je ovo jedan od najvećih svjetskih televizijskih formata, na našim je prostorima produkcijski debelo ispod prosjeka.
Mediji su, nakon emitiranja prve emisije uživo, bili preplavljeni pohvalama za produkciju. Pisalo se o odjevnim kombinacijama voditelja, komentarima žirija i talentiranim izvođačima,a negativne su se strane produkcije pokušale ugurati pod tepih. Na nesreću, tepih produkcije X Factora Adria nije dovoljno velik za sve njihove pogreške.
„Gledatelji imaju uistinu mnogo razloga za veselje jer franšiza X Factor podrazumijeva visoku kvalitetu, kako u produkcijskom smislu tako i oko izbora glazbenog repertoara koji će natjecatelji izvoditi“, stoji na službenim stranicama regionalnog X Factora.
Audicije, bootcamp i kuće sudaca možda su i mogle ostaviti dojam visokokvalitetne produkcije, no četvrta faza – emisije uživo – otkrila je koliko je balkanska produkcija nepripremljena za realizaciju ovog projekta.
Ono što se doima nevjerojatnim u ovom showu jesu rezovi koji se pojavljuju u emisijama uživo. Za vrijeme najave, priloga ili obraćanja publici produkcija je nekoliko puta ubacila reklame bez ikakve najave. Ako su gledatelje htjeli iznenaditi, stvarno su i uspjeli! No uspjeli su u još nečemu: natjerali su gledatelja da pomisli na to da se netko igra kamerom. Simon Cowell, otac projekta X Factor, zasigurno bi bio oduševljen.
U prvoj emisiji uživo nemoguće je bilo ne primijetiti trenutak kada je voditelj Aleksandar Radojičić vodio emisiju s pozornice, a širok kadar otkrio je i voditeljicu Antoniju Blaće koja je kao Kip slobode stajala pokraj stola žirija i čekala svoj red za najavu. Ne samo da nisu odmah promijenili kadar nego su ga minutu kasnije i ponovili. Valjda kako bi gledateljima još jednom prikazali Antonijin dar ukopavanja na mjestu.
Produkcija je i zaboravna. Tako za vijeme reklama možete čuti Antonijin glas jer je netko zaboravio isključiti ton. No nećemo u detalje.
Javljanja iz backstagea pravi su izazov za četiri od pet nacija uključenih u ovaj projekt. Makedonska voditeljica Snežana Velkov nedvojbeno je profesionalna, no činjenica jest da njena javljanja izazivaju frustraciju kod gledatelja koji ne govore makedonski jezik. U nekoliko navrata čak je ni natjecatelji nisu razumjeli, pa su njena pitanja ostala neodgovorena. Možda produkcija odluči ostale četiri nacije upisati na tečaj makedonskog jezika kako bi mogli pratiti emisiju.
Uočili smo i neke nepodudarnosti s originalnom verzijom ovoga popularnog showa. Naime, već u prvoj emisiji uživo Tonči Huljić, jedan od sudaca, nije želio dati glas jednoj od svoje dvije grupe te je njegovo glasovanje preskočeno. U drugim su inačicama ovog showa te situacije – u kojima sudac mora odabrati između svojih natjecatelja – najzanimljivije i sudac mora glasovati bez obzira na to tko stoji ispred njega. Također, u emisiju su glasovima gledatelja vraćeni kandidati koji su preskočili prvu emisiju. U originalnoj verziji vraćeni kandidati nastupaju zajedno s ostalim kandidatima odmah u prvoj emisiji uživo. Kako bi naša balkanska produkcija potvrdila da nije čula za ovo pravilo, u emisiju je vraćena i Danijela Večerinović, i to glasovima natjecatelja, a nastupit će, pazite sad ovo, tek u trećoj emisiji uživo!
U drugoj emisiji živo, koja je podijeljena na dva dijela, po jedan je kandidat ispao i prve i druge večeri. U originalnoj inačici prvu se večer prikazuju izvedbe natjecatelja, a druga je večer predviđena za rezultate glasovanja, pjesmu spasa i ispadanje jednog kandidata. Neki bi pomislili da je produkciji ponestalo novaca za regionalnu inačicu ovog showa, pa su ubrzali proces ispadanja. Ono što nisu ubrzali jest trajanje emisija uživo uz koje čovjek ima osjećaj da je ostario nekoliko godina.
Cijeli projekt X Factor Adria zapravo je neuspjeli pokušaj imitiranja Zapada. Zašto neuspjeli? Zato što su suci odabirom pjesama ovaj pop-show pretvorili u etnoshow. Balkan, čini se, uvijek ostaje Balkan, pa čak i nakon što kupi strani proizvod.
Ovaj pokušaj stvaranja regionalnog X Factora podnijeti mogu samo oni koji nisu gledali britansku inačicu showa i oni koji imaju uključen TV samo da im osvijetli dnevni boravak.
I dok mediji i RTL televizija i dalje inzistiraju na tome da ovaj show bude predstavljen kao kvalitetan i uspješno preuzeti zapadnjački projekt, prava istina je da je X Factor Adria ništa drugo nego pet nacija okupljenih u region oko trećerazrednog showa preplaćenog imena.