Vodič za vintage i second hand odjeću na Instagramu: Iz Ormara u Ormar
Tjednima zatvoreni u kućama većina ljudi dosadu ubija u online shoppingu. U iščekivanju popuštanja mjera samoizolacije i otvaranja dućana donosimo vam najbolje profile za shopping na Instagramu
U vrijeme pandemije koronavirusa odlazak u shopping centar, gužvanje u dućanima i kupovanje odjeće većini je scenarij iz horor filmova. Međutim postoji i alternativa. Instagram je najpopularnija društvena mreža mlađih generacija putem koje redovno punim svoj ormar. Na instagramu sam pronašla i kupila sve što možete zamisliti od jakni, košulja, hlača, suknji pa čak i cipela. Svaki komad odjeće je jedinstven i često dobijem pitanje gdje sam ga nabavila. Kao iskusni Instagram kupac predstavljam vam mnoštvo mladih studenata koji vode profile za prodaju second hand i vintage odjeće.
Bruna Jakupović, 21 godišnja studentica Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu, vodi profil Iz Ormara u Ormar
„Profil sam otvorila povodom čišćenja vlastitog viška robe gdje sam tako upoznala strast za recikliranjem te kasnije selektiranjem vintage robe. Iz Ormara U Ormar je Instagram profil koji vodim već par godina, a na njemu se nalaze svi trenutno dostupni komadi. Odjeću pronalazim u second hand dućanima ili na Hreliću gdje većinom obavljam i kupovinu vlastite robe.“ motivaciju za otvaranje objasnila je Bruna.
Jedan od najvećih strahova kod online kupnje je hoće li na kupcu odjeća dobro izgledati. Preko ekrana vlastitog mobitela ne možemo probati odjeću i vidjeti kako izgleda. Svaki brend prednost daje drugačijem kalupu i često se nađemo u situaciji da naš konfekcijski broj ovisi o dućanu. Zbog toga Bruna u privatnim porukama šalje dodatne fotografije i trudi se što bolje opisati svaki komad.
Ako to nije dovoljno za isprobavanje odjeće snalazi se na kreativne načine
„Roba se može preuzeti ili ”ručno”, primopredajom u Zagrebu ili šaljem Poštom i Tiskom (preporučene pošiljke). U slučaju da mušterija želi probati robu to obavljamo po dogovoru, ali inače je to u nekom javnom WC-u, kafiću. Ako takav način isprobavanja robe nekome ne paše, onda je moguće probati kod kuće. „
Nisu svi navikli na ovaj način kupnje, zato nam je Bruna objasnila tko su njezini kupci i koji su najtraženiji komadi odjeće.
„Nemam poseban profil kupaca, ali svakako su to osobe posebnog urbanog, retro stila, svih dobnih skupina. Pretežito su to žene, ali i muškarci sve više i više pokazuju interes.“
„Najtraženiji komadi su svakako markirani i dizajnerski kao npr. Versace, Moschino, Levi’s, Adidas, Puma, Gucci itd., a najslabije se prodaju neki komadi koji su lakodostupni kao na primjer šarene košulje koje su preplavile shopping centre. Ali smatram da svaki vintage komad kad tad nađe svog kupca samo treba vremena. „
Cijene ovise od komadu koji kupujete. Košulje se prodaju u rangu od 50 kuna na više, hlače u prosjeku 100, a jakne od 150 do 200 kuna. Sve ovisi o vrsti i kvaliteti pojedinog komada.
„Pandemija je na prodaju utjecala tako da više ne vršim primopredaju uživo, ali šaljem tiskom i poštom. Također prodaja je malo usporila zbog rizika. Unatoč nezgodnoj situaciji generalni feedback svakako je pozitivan i ponosna sam što sve više kupaca nastavlja kupovati i podržavati održivi shopping.“
Naravno da i Bruna second hand odjeću kupuje putem Instagrama
„Do sada sam kupovala od burriedclothes, thedamast, erol-sjajni i deeevintage, a također dobre komade možete naći i na stranici moje krpice.
Većina mog ormara sačinjena je od vintage ili second hand komada. Moj stil odijevanja bazira se na ugodnom i jednostavnom. Privlači me mogućnost kreativnog odabira outfita, ali i lakog kretanja kroz dan. Volim nositi svijetle traperice visokog struka u kombinaciji s crop majicama ili šarenim košuljama. Kada smo kod obuće najviše nosim bijele tenisice.“
H&M, Pull&Bear,Bershka, Zara i ostali Hrvatima najprivlačniji brendovi istovremeno su najveći proizvođači fast fashion industrije. Fast fashion označava masovu i jeftinu proizvodnju odjeće. Često kopiranje drugih brendova, izrabljivanje radnika u tvornicama i stvaranje velike količine tekstilnog otpada.
„Neke od prednosti second hand shoppinga su reciklaža, dostupnost i smanjenje overproduction, tj. ne podržavanje over produkcije.“ kaže Bruna, koja otkriva i mane vođenja ovoga profila i bavljenja ovim poslom.
„Zahtjeva puno vremena, truda, goriva, pranja robe, te samo fotografiranje robe što uz faks trenutno brzinski obavljam. Ali smatram da je to super sidejob za svakoga tko ima višak vlastitih stvari. Prednosti ovog posla su što se uz trud svatko time može baviti.“
Profil Iz Ormara u Ormar pronašla sam prije 2 godine. Najdraži komadi koji sam uspjela uhvatiti su vintage lime green adidas cipele za golf i šarena adidas vjetrovka. Cijene su jako pristupačne i Bruna je često raspoložena za cjenkanje.
Modni trendovi se polako vraćaju na vintage odjeću. Na ovom profilu mogu se pronaći unikatni modni komadi često jeftiniji od mainstream dućana. Zbog ograničenih količina odjeće u većim konfekcijskim brojevima često se baš oni prvi prodaju. Stoga ako nosite manji konfekscijski broj lakše ćete pronaći odgovarajući komad.
„Preporučila bih svima da kupuju vintage/second hand jer samim time smanjujemo masivnu proizvodnju odjeće (i ostaloga), a ujedno i recikliramo i ponovno koristimo resurse koji nam se već nude. Tako ćemo malo po malo ako svi zajedno ustrajemo stvoriti bolju i zdraviju ekološku klimu za nas, ali i za planet Zemlju na kojoj živimo. „ naglasila je Bruna.
Ako tražite jedinstven vintage komad da razbijete monotonu modnu kombinaciju ili imate eklektičan stil i volite raznoliku odjeću preporučujem shopping na profilu Iz Ormara u Ormar.
Naslovna fotografija: fotograf-Ena Čuček; model- Bruna Jakupović
Fotografije u tekstu: fotograf-Karla Jelić; modeli-Iva Jelić, Ivan Presečki; obrada fotografija-Ivan Presečki