Tina Fras: „Producent mora usmjeravati, voditi i inspirirati!“
Da je najvažnija kvaliteta producenta reklama pouzdanost i da se vrhunskom producentu nikad ne može dogoditi da iz ruku ispusti konce projekta na kojem radi, doznali su studenti Sveučilišta Sjever na predavanju Producent u svijetu reklama, koje je u srijedu održala poznata producentica Tina Fras.
Bogatu karijeru, tijekom koje je radila u nekoliko producentskih kuća u Ljubljani i Zagrebu, počela je graditi nakon nekoliko poslova u marketingu. Kad je odlučila promijeniti struku, Tina Fras nije bila sigurna u što se upušta.
„O tom poslu nisam znala gotovo ništa, ali mi se učinio zanimljivim. Budući da smatram da je za osobni rast važno pred sebe stavljati nove izazove, odlučila sam se okušati u produkciji reklama“, objasnila je studentima i nastavila: „Prema mom iskustvu, potrebno je oko godinu dana da se otkrije je li netko sposoban raditi taj posao.“
A što se traži od uspješnog producenta?
„Rekla bih da je u mom poslu najvažnije usklađivanje ideja u realnim financijskim i vremenskim okvirima. Producent je odgovoran za sve aspekte produkcije – financije, nadzor produkcijske ekipe i osiguravanje zadovoljstva klijenta. Zadovoljan klijent znači novi posao. Osim toga, producent mora razumjeti brend za koji radi, njegovu viziju i komunikacijsku strategiju. U tome mi je pomoglo iskustvo iz marketinga“, kaže Tina Fras.
Studentima je detaljno prikazala sve faze u razvoju nekoga produkcijskog projekta i opisala sve probleme s kojima se producent svakodnevno susreće:
„Radni dan je dug. To nije posao s kojeg ideš kući u tri popodne. Ponekad snimamo dvadeset sati u komadu i često se budimo u tri ujutro… Nije uvijek tako, ali na to morate biti spremni. Rokovi su ponekad vrlo kratki, pa u desetak dana treba obaviti sve pripreme za snimanje. Vrlo je stresno“, objasnila je.
Dresirani leptiri i problemi s mačkama
„Osim toga, nikad ne znate kakvi će neobični zahtjevi iskrsnuti. Jednom mi se dogodilo da je redatelj reklame za snimanje trebao – dresiranog leptira… Problemi s mačkama su takvi da smo u produkcijskoj kući u kojoj sam radila odlučili da više nikad nećemo raditi reklame koje zahtijevaju mačke.“
Redatelji su posebna priča, koja se ponekad može ozbiljno zakomplicirati: „Puno redatelja planiranje reklame počinje s glazbom – prvo pronađu glazbu pa onda stvaraju vizualni dio.“
„A tu su i brojni suradnici s vrlo specifičnim zadatcima, poput ljudi koji se bave samo traženjem lokacija za snimanje ili specijalista za transport, koji se moraju pobrinuti da svi ljudi i oprema na vrijeme stignu od točke A do točke B. Ponekad je sav posao usklađivanje frekvencija redatelja, suradnika, reklamne agencije i klijenta“, otkriva Fras.
Studentima koje nije obeshrabrila realnost producentskog posla Tina Fras je pojasnila da će karijeru najlakše započeti u marketingu. Većina produkcijskih kuća spremna je volonterima pružiti priliku za rad na jednom setu. Nakon toga, sve ovisi o sposobnostima i ambicijama praktikanta.
„Donesi mi žuti papir“
„Pravilo je da je prvi posao u produkciji posao runnera – potrčka. Mnogi nadređeni koriste neobične testove kako bi više otkrili o sposobnostima početnika“, kaže Fras i nastavlja: „Ja to nikad nisam radila, ali postoji priča o testu sa žutim papirom. Producent novom potrčku kaže nešto kao ‘Donesi mi žuti papir’, pa prema njegovoj reakciji ocjenjuje koliko je početnik sposoban za ozbiljan posao u produkciji. Ako pokaže nesigurnost, vjerojatno se neće snaći kad se pred njega stave mnogo ozbiljniji zahtjevi.“
Početnici koji su sposobni brzo učiti i pokažu kreativnost mogu očekivati brzo napredovanje.
„Meni je trebalo između dvije i tri godine da počnem samostalno voditi produkcijske projekte. Doduše, ja sam već imala iskustva u marketingu, ali produkcija je posao koji novim ljudima stalno pruža prilike za dokazivanje“, prisjeća se Tina Fras i zaključuje: „Kad naučite kako uskladiti očekivanja reklamne agencije, naručitelja reklame i redatelja, na putu ste da postanete dobar producent.“