SVEUČILIŠTE SJEVER

Koprivnica s medijskim odjelima Sveučilišta Sjever ne može biti ista kao Koprivnica prije studija medija. Ako je grad učinio prvi korak, na nama je da adekvatno odgovorimo – može li Koprivnica u dogledno vrijeme postati recimo medijski najpismenija hrvatska sredina?

Projekt Medijske čitaonice osmislili smo i pokrenuli ovaj semestar s dvostrukom namjerom – najprije smo željeli vratiti nešto gradu koji nas je udomio, a zatim i pružiti mogućnost studentima da ono čemu ih učimo na Sveučilištu Sjever praktično provjere. U suradnji s koprivničkim knjižničarima osnovnih i srednjih škola te gradske Knjižnice i čitaonice “Fran Galović” dogovorili smo da ovaj oblik promicanja medijske pismenosti otvore srednjoškolci – već i zato što su generacijski najbliži studentima. Sljedeći bi se semestar u Medijsku čitaonicu uključili i učenici osnovnih škola, a osmišljavamo i module namijenjene kako najmlađoj tako i najstarijoj životnoj dobi.

Koncept je zapravo jednostavan. Studenti koji imaju iskustva u radu na nekom mediju moderiraju Medijsku čitaonicu tako što pokazuju učenicima lice i naličje medija, odnosno – uče ih “čitati medije” mogli bismo reći, po analogiji, “između redaka”. Komentar učenice na prvoj Medijskoj čitaonici o tome da nikada nije ni pomislila da je to posao koji rade novinari, govori koliko smo bili u pravu kad smo krenuli od pretpostavke da to što se doslovno rađaju s mobitelima i zaslonima, nove generacije ne čini unaprijed medijski pismenijim od starijih koji se medijski opismenjavaju “u hodu”.

Studenti-mentori pripremili su “pokazne” primjere dobre prakse, ali i sasvim neočekivanih i nepredvidivih slučajeva, ilustrirali utjecaj oglašivača, publike i lokalne politike na medijski profil, objašnjavali međusobne odnose nacionalnih, regionalnih i komercijalnih medija – što je u konačnici i proizvelo potpuno drugačiju sliku onoga što svakodnevno “napamet” čitamo, gledamo, slušamo… Uz studente-mentore na svakoj Medijskoj čitaonici sudjeluju i studenti-novinari Pressedana koji prva praktična novinarska iskustva stječu na eksperimentalnom portalu Sveučilišta Sjever. Oni su metodom “vlastite kože” ne samo uvjerljivo ukazali na putove i stranputice današnjega novinarstva, nego i pozvali sudionike Medijske čitaonice na suradnju s Pressedanom.

U evaluaciji koju smo proveli na kraju prvog bloka Medijske čitaonice, srednjoškolci su ovakav oblik rada ocijenili zanimljivim, korisnim i inovativnim, pri čemu im se posebno svidjela opuštena/neslužbena atmosfera, otvorenost i iskrenost studenata, primjeri iz stvarnosti i novi pogled na medije kao i činjenica da smo Medijsku čitaonicu održavali svaki put u drugom prostoru – “prošetali” smo se od srednjoškolskih knjižnica do kampusa. Osim što su svi sudionici iskazali zadovoljstvo prvom Medijskom čitaonicom u kojoj su sudjelovali te interes za nastavkom STALNE suradnje u ovom ali i nekim novim oblicima, neki su od njih osvijestili i druge mogućnosti. Evo zanimljivog komentara: “Svidjelo mi se to što su s nama radili studenti i imali smo priliku vidjeti što bismo mi mogli postati za par godina.”

Usudila bih se reći da smo se razumjeli – Koprivnica s medijskim odjelima Sveučilišta Sjever ne može biti ista kao Koprivnica prije studija medija. Ako je grad učinio prvi korak, na nama je da adekvatno odgovorimo – može li Koprivnica u dogledno vrijeme postati recimo medijski najpismenija hrvatska sredina? Pitanje je retoričko, ali i ovaj inicijalni projekt Medijske čitaonice pokazao je sposobnost grada da prepozna i reagira na svaki i najmanji pomak – gostovali smo na tribini Koprivnička Agora 21 posvećenoj “Ulozi internetskih portala u javnom komuniciranju”, a naši su studenti uključeni i u vertikalu vršnjačke podrške kao mentori gimnazijalcima u pripremi debate “Društvene mreže mijenjaju obiteljske odnose” u Gradskoj vijećnici.

Na kraju prvog modula Medijske čitaonice želim još jednom zahvaliti svima koji su u njoj aktivno sudjelovali kao i onima koji su nam se usput pridružili ili nas podržali – srednjoškolcima i njihovim profesoricama-knjižničarkama, ravnateljici i zaposlenicima Knjižnice i čitaonice “Fran Galović”, Koordinacijskom odboru Koprivnice za provođenje akcije “Gradovi i općine – prijatelji djece”. Nadam se da mi nitko neće zamjeriti ako na kraju izdvojim studente koji su svojim nastupom i kompetencijama “(pr)ovjerili” Sveučilište Sjever u lokalnoj zajednici. U prvoj Medijskoj čitaonici sudjelovali su studenti-mentori: Slavica Trgovac Martan, Martina Konjević i Davor Tomšić te studenti-novinari Pressedana: Vedran Vrabec, Maria Tomljanović, Ana Marija Marković, Magdalena Halužan, Tea Jurković, Krešo Puklavec i Marina Križetić.

Održana i treća medijska čitaonica

 

Sedmero učenika Gimnazije „Fran Galović“ i dvoje učenika Srednje škole sudjelovalo je na trećoj i posljednjoj radionici Medijska čitanka. Susret je održan 26. svibnja 2015. u prostoru kampusa Sveučilišta Sjever.

Tako su učenici uz pomoć studenta novinarstva Davora Tomšića i ostalih mogli saznati kako radi poznati portal koprivničkih studenata Pressedan.hr, tek nedavno osnovan radio Sjever i tonski studio Sveučilišta. Neki od učenika čak su mogli iskušati kako njihov glas zvuči na radiju. Profesorica Lidija Dujić sa svojim studentima
promiče medijsku pismenost na uistinu zanimljiv način, što i jest cilj Medijske čitaonice.

Među sudionicima bili su gimnazijalci Marko Benjak, Nicole Cikač, Edita Jurenec, Valerija Premec, Ivan Sršić i Vedrana Strmečki u pratnji profesorice Anke Simović. Zahvaljujemo na odličnoj suradnji studentima Sveučilišta Sjever i radujemo se novim susretima!

Vedrana Strmečki, učenica 2. c razreda Gimnazije Fran Galović

 

 

?>