SPOTLIGHT: Film koji je zakasnio?
Film Spotlight nastao je prema istinitom događaju. Naime, 2002. godine američke novine The Boston Globe izdale su seriju istraživačkih priča o djeci koju su seksualno i emocionalno zlostavljali katolički svećenici, iz kojih je jasno vidljivo kako je Katolička crkva znala za pedofiliju u svojim redovima. Otkriveno je više od 90 lokalnih svećenika zlostavljača, a broj žrtava popeo se na više od 1 000. Film nosi ime istraživačkog tima Spotlight, koji je svojom upornošću razotkrio brojke koje su šokirale svijet.
Novinarska drama započinje scenom iz prošlosti – prikazuje se slučaj zataškavanja pedofilije u Crkvi. Nakon uplitanja bostonskog kardinala Lawa, koji od lokalne zajednice uživa veliko povjerenje, osumnjičeni je svećenik oslobođen, a slučaj zataškan. U samo jednoj sceni s početka filma gledatelje se suočava s nemoralnim radnjama katoličkih svećenika, pasivnim društvom koje od problema okreće glavu, korumpiranim pravosuđem koje ne želi narušiti ugled Crkve i roditeljima koji o svemu šute zbog – sramote. Samo je jedna scena dovoljna kako bi pokazala sve ono trulo u jednoj bostonskoj lokalnoj zajednici, ali i društvu koje sa strahopoštovanjem pristupa Katoličkoj crkvi. Dvosatna radnja filma prikazuje ono što se događa kad to strahopoštovanje preuzme kontrolu nad jednom zajednicom.
Radnja filma smještena je u 2001. godinu. Redakciju Globea napušta njen dugogodišnji urednik, a na njegovo mjesto dolazi Marty Baron (Liev Schrieber). Novi je urednik samozatajan i šutljiv, no odlučan u svojoj namjeri da tim istraživačkih novinara usmjeri na priče o pedofiliji u Katoličkoj crkvi, počevši od lokalne bostonske zajednice. Tim Spotlight ubrzo otkriva kako postoji ista shema za sve svećenike zlostavljače. Svećenici osumnjičeni za pedofiliju bili bi prebačeni u druge župe po naredbi vrha Crkve, a većina bi nastavila sa svojim bolesnim radnjama. Istraga ih dovodi i do odvjetnika Mitchella Garabediana (Stanley Tucci), koji je zastupao Crkvu u sudskim slučajevima. Naime, Crkva bi roditeljima zlostavljane djece ponudila određenu svotu novca u zamjenu za šutnju. Sastanci su se odvijali u tajnosti, a roditelji su – najčešće zbog već ranije spomenutog strahopoštovanja prema Crkvi i bojazni od osude i sramote u zajednici – taj novac i prihvaćali. 24-osatna predanost poslu elitnoga istraživačkog tima Spotlight drži vas prikovanim uz ekran od početka do završetka filma.
Navikli smo na to da se novinare u filmovima prikazuje kao idealiste i tvrdoglave borce za pravdu, koji idu glavom kroz zid, no u ovom su filmu prikazani kao profesionalci kojima je jedini cilj pronaći istinu. Tim istraživačkih novinara čine Walter Robinson (Michael Keaton), Michael Rezendes (Mark Ruffalo), Sacha Pfeiffer (Rachel McAdams) i Matt Carroll (Brian d’Arcy James). Sjajna glumačka postava doprinijela je uvjerljivoj prirodnoj radnoj atmosferi. Cijeli film isključuje bilo kakav senzacionalizam, manipulaciju emocijama gledatelja ili scene nasilja. Radnja je filma autentična, i to je ono po čemu ćete ovaj film i zapamtiti.
Osim Oscara za najbolji film u 2016. godini, film Spotlight dobio je još jedno priznanje. To je priznanje društva za otvaranje ozbiljnih društvenih tema koje se godinama guraju pod tepih. Prva od njih jest pedofilija u crkvenim redovima. Katolička crkva nije i ne smije biti nedodirljiva. Spotlight jasno prikazuje kako društvo reagira u strahu od osude lokalne zajednice. Društvo već godinama okreće glavu od ovoga društvenog problema, ne shvaćajući da se ono što se događa već sutra može dogoditi i njima. Još je uvijek nemoguće doći do točne brojke zlostavljane djece koju su zlostavljali svećenici pedofili jer Crkva štiti svećenike, odnosno samu sebe. Kao što je istraživački tim Spotlight i otkrio, svećenici nisu snosili posljedice za svoja djela, samo su prebačeni u druge župe i biskupije. Ne protjerujući osumnjičene svećenike iz svojih redova, Crkva je odgovorna za povećanje broja žrtava i najvjerojatnije nikad neće odgovarati. Jer to je Crkva – nedodirljiva institucija u službi Boga. Film završava popisom gradova i država u kojima su zabilježeni slučajevi pedofilije u crkvenim redovima. Na popisu se nalazi i Hrvatska.
Druga načeta tema filma jest istraživačko novinarstvo. Još uvijek postoji istraživačko novinarstvo koje uspješno zaobilazi infotainment. Istraživačko novinarstvo koje odolijeva prijetnjama i čvrstim vezama policije, sudstva i moćnika, bilo crkvenih ili političkih. Još uvijek postoje istraživački novinari koji samo žele pronaći istinu. Istraživačko novinarstvo i više je nego potrebno današnjem manipulativnom i korumpiranom društvu. Činjenica je kako je istraživačko novinarstvo danas nedovoljno cijenjeno, a rad istraživačkih novinara uglavnom se nastoji sputati čim se dotaknu tema koje pojedincima ne odgovaraju. Gdje je tu sloboda medija, sloboda govora? Može li se to promijeniti i je li film Spotlight zakasnio?
Redatelj Tom McCarthy uspio je stvoriti film koji nikoga ne ostavlja ravnodušnim. Film koji poziva na promjene i borbu za bolje sutra. Film koji poziva na istinu i slobodu medija. Film koji bi trebao pogledati svaki novinar.