Zabava

Teško je odrediti točan početak sneakerhead kulture. Neki će reći da ona svoje korijene ima u 70-im godinama prošlog stoljeća, drugi pak da nastaje nastankom Nike Air Force 1 modela tenisica 1982. godine, koji je ime dobio po zrakoplovu američkog predsjednika. No, apsolutnu eksploziju ove kulture događa se pojavom Air Jordan 1 tenisica.

Sjećam se kako sam uvijek bio fasciniran promatrajući show Pawn Shop, na hrvatski preveden kao Zvijezde zalagaonice. Kao klincu gledajući to na televiziji, istovremeno stavljajući „mozak na pašu“, bilo mi je fora vidjeti kako bi anonimni kupci dolazili s neočekivanim predmetima i pokušali ih prodati za basnoslovne iznose. Naravno, tada je i iznos od nekoliko stotina kuna u mojim očima označavao pozamašnu svotu, a kamoli tek onaj od nekoliko stotina dolara. I tako promatrajući cjenjkanje, slušajući priče o povijesti predmeta, uvijek mi je ostala u sjećanju izlika vlasnika zalagaonice Ricka, kako takav predmet, iako je on rijedak i izuzetno zanimljiv, može prodati samo kolekcionarima. Pojam kolekcionari kao klincu koji još nije ušao u pubertet, predstavljao je ljude koji imaju neku neočekivanu i važnu strast, asocirajući me na drevna oružja, novčanice, bejzbol kartice, figurice super heroja i sličnom. Iako Pawn Shop nema izravne poveznice s glavnom temom teksta riječ kolekcionari itekako ima. U drugoj polovici 20. stoljeća, ili bolje rečeno u njegovoj posljednjoj četvrtini, pojavila se nova skupina kolekcionara i zaljubljenika u pojedine predmeta, a u njihovom slučaju to su bile tenisice, eng. sneakers , stoga im je dato ime – Sneakerheads.

Tko su sneakerheadsi?

U članku Matta Powella na Forbesu nalazimo najprecizniju definiciju obožavatelja tenisica: „Sneakearhedsi su osobe koje sakupljaju i/ili se dive tenisicama u obliku hobija.“ Kao što možemo i očekivati kod kolekcionara raznih vrsta, tako su i sneakerheadsi prepuni znanja o svojoj strasti. Mogu vam reći podrijetlo vaše obuće, ime, colourway, ponekad čak i ime osobe koja se krije iza dizajna „prijatelja“ vaših stopala.

Oni su u svim oblicima ludi za tenisicama. Kada pojedina vodeća tvrtka u svijetu obuće, poput Nikea ili Adidasa, objavi izlazak novog prestižnog modela tenisica, budite sigurni, svega nekoliko minuta nakon izlaska, on će biti rasprodan. Stoga nije rijetko da osoba kupi više parova nekog artikla te ih onda preprodaje za veće iznose.

Glavna nedoumica u svijetu sneakerheadsa je naizgled nevažan detalj u životu prosječne osobe, ali za njih uistinu bitan. Pitanje koje se krije iza te dvojbe je nositi ili ne? Ukoliko nosimo tenisice u njima ćemo se osjećati udobno, biti zadovoljni jer one putem našeg ukusa i stila otkrivaju našu osobnost, ali isto tako ako ih nosimo, izraubat ćemo ih, a vjerujte, kada se djetetu potrga najdraža igračka ono je utučeno. Tako je i sa sneakerheadsima kada upropaste svoju „igračku“.

Nastanak jednog hobija

Teško je odrediti točan početak sneakerhead kulture. Neki će reći da ona svoje korijene ima u 70-im godinama prošlog stoljeća, drugi pak da nastaje nastankom Nike Air Force 1 modela tenisica 1982. godine, koji je ime dobio po zrakoplovu američkog predsjednika. No, apsolutnu eksploziju ove kulture događa se pojavom Air Jordan 1 tenisica. One su bile namijenjene tada uzlaznoj košarkaškoj zvijezdi Michaelu Jordanu, a zanimljivo je da mu je NBA liga zabranila nastup u njima jer nisu bile u skladu s ligaškim pravilima. Tada čelni ljudi Nikea povlače jedan od najisplativijih i najgenijalnijih marketinških poteza,  možda i u povijesti te tvrtke. Oni naime umjesto svog pulena pristaju plaćati, za njih simboličnu kaznu od 5000 američkih dolara po utakmici, a Jordan nastavlja promovirati tenisice na parketu. Posljedice tog poteza vidljive su i danas. Od izlaska prvog modela Air Jordan 1, Air Jordan brand svake godine dizajnira novi model kultnih tenisica pa su tako do sada dizajnirana njih 34, a Air Jordan 1 model i dalje možemo pronaći na policama dućana. Osmišljavaju se njegovi novi colourwayi, tržište preprodavača je i dalje aktivno, a ponekad se u prodaju puštaju takozvani throwback modeli koji su prvi put svjetlo dana ugledali prije više godina.

Kako funkcioniraju ljubitelji tenisica?

Cijela sneakerhead kultura kohabitira na jedan zanimljiv način. Postoje razni mediji koji su se specijalizirali za to područje, ali su puno popularniji razni blogeri, točnije vlogeri, koji se putem društvenih mreža, najviše Youtubea i Instagrama, hvale svojim kolekcijama i šire svoje znanje o pojedinim modelima. Najveći problem tih vlogera je njihova pristranost. Teško možemo očekivati da će se netko okrenuti protiv ruke koja ga hrani i nemilosrdno iskritizirati modele koje su im u većina slučajeva poklonile tvrtke kako bi ih promovirali.

Od medija najveću pozornost privlače Complex, Sneaker News, Hypebeast i GQ. Na njihovim se Internet portalima mogu vidjeti sve najnovije vijesti iz područja koje pokrivaju. Upoznavaju čitatelje s raznim segmentima iz  sneakerhead kulture, a važan čimbenik njihova funkcioniranja su i Youtube kanali, na kojima nam primjerice Complex donosi uvid u kupnju tenisica zvijezda iz raznih područja, bilo sportskih, glazbenih ili glumačkih.

Važan segment svakodnevna života sneakerheada su razne web stranice za preprodaju, poput Stocxa i GOAT-a. Tamo se mogu pronaći modeli koje više niste u mogućnosti kupiti na policama obližnje trgovine s obućom. Međutim, kao što je i za očekivati, cijena tih tenisica neće biti ista kao što je bila i u maloprodaji. Ona će se višestruko uvećati, a pojedini modeli dosežu cijenu od nekoliko tisuća dolara. Zanimljiva je činjenica da među najvrjednije modele spadaju tenisice koje možemo vidjeti u popularnom filmu Back to the future, čija prosječna prodajna cijena iznosi 28 000 američkih dolara. Svakako valja napomenuti da ako do svoje obuće iz snova želite doći putem stranica za preprodaju, budite spremni platiti neočekivanu i nerealnu poštarinu.

Sneakercon

Lagano je odgonetnuti značenje iza riječi Sneakercon. Kao što se obožavatelji superheroja i stripova okupljaju na Comic Conu, tako i svoj con imaju ljubitelji tenisica. On se odvija u raznim država te okuplja sneakerheadse iz cijelog svijeta. Predstavnik tog festivala među europskim gradovima je London, a u susjednoj Italiji u Milanu se odvija festival sličan Sneakerconu, ali nosi naziv Sneakerness. To su festivali čiji posjetitelji iz prve ruke imaju priliku vidjeti sve najkultnije i najcjenjenije modele tenisica i naravno njih kupiti. Organiziraju se i razna popratna događanja primjerice košarkaški turniri ili možda predstavljanje novih tehnologija u svijetu tenisica.

Predviđa se daljnji razvoj sneakerhead kultureu ovom desetljeću, a već sada možemo uočiti kako krivulja na dijagramu godišnje zarade od prodaje obuće samo raste. Nike je primjerice prema podacima sa web stranice statista, u2018. godine zaradio više od 22 bilijuna američkih dolara, dok je 2010. taj iznos iznosio nešto više od 11 i  pol bilijuna.

?>