Tehnologija

Kako bi povećala sigurnost na cestama, Nizozemska planira uvesti svjetleće trake koje bi uvelike olakšale promet noću i u uvjetima slabe vidljivosti. Projekt „Smart Highway“ predstavila je tvrtka Studio Roosegaarde, a projekt je u javnosti izazvao oduševljenje zbog svoje jednostavnosti, praktičnosti i sigurnosti koju pruža. Naime, najveći se broj nesreća događa se za vrijeme noćne vožnje, a Nizozemska je tome odlučila stati na kraj. Projekt funkcionira na principu održivog razvoja, pa mu električna energija – nije potrebna.

Dizajner i inovator Daan Roosegaarde predstavio je ovaj projekt 2011., a godinu dana kasnije dodijeljena mu je nagrada za najbolju ideju za budućnost. U suradnji s kompanijom Heijmans, rad na ovom projektu bliži se kraju. Umjesto fokusiranja na inovacije za automobile, Daan Roosegaarde i kompanija Heijmans inoviraju u ceste. Cilj im je da stvore ceste koje komuniciraju s vozačima.

Projekt se sastoji od nekoliko dijelova koji, uklopljeni u sustav, pružaju zasad najviši stupanj sigurnosti. Uključuje svjetleće trake, uzorke na kolniku, ulične lampe te traku za punjenje električnih automobila.

Svjetleće trake

Svjetleće trake primaran su dio projekta Daana Roosegaarda. Pretpostavlja se da su prvi korak stvaranju sigurnije autoceste. Najnovija tehnologija razvila je boju koja se po danu puni solarnom energijom, a noću svijetli i do 10 sati. Upravo bi tom bojom premazali postojeće trake i od njih stvorili svjetleće. U uvjetima slabe vidljivosti trake bi vozačima omogućile bolju preglednost i olakšale vožnju. Autoceste, s brzinama do 130 km/h, najopasnije su u takvim uvjetima, zbog čega bi uvođenje svjetlećih traka moglo spasiti mnoge živote. Zasad je postavljeno oko 500 metara svjetlećih traka na kraćoj dionici jedne nizozemske autoceste kako bi se ispitale mogućnosti, ali i eventualni problemi.

Uzorci na kolniku

foto 1- Nikola Horvat

Drugi projekt su uzorci na kolniku koji bi, kada temperatura zraka padne ispod ništice a postoji mogućnost stvaranja leda na cesti, stvarali osvijetljene pahulje snijega. One bi vozačima sugerirale da smanje brzinu i povećaju oprez, jer kiša koja se smrzava u dodiru s tlom opasna je zbog mogućih proklizavanja automobilskih guma. Po danu, takvi se uzorci ne vide pa do zabuna ne bi moglo doći. Dokazano je da su uzorci na cestama najsigurniji način informiranja, povećanja pažnje i reguliranja prometa. Jedan od najčešćih uzoraka koji se danas može primijetiti jest onaj s natpisom „Škola“. Kada bi bio dodatno osvijetljen, vidljivost bi mu se, kao i pozornost vozača, osjetno povećala.

„Zašto bi ulične lampe trebalo stalno biti uključene?“, pitao je Daan Roosegaarde u intervjuu za CNN u kojem je predstavljao ovaj projekt. Svjetla bi bila uključena samo kada auto prolazi pokraj lampe u duljini od 500 metara u pravcu u kojem se automobil kreće. Senzori za svjetla bili bi postavljeni u lampe, koje bi radile na principu svjetlećih traka, samo što za razliku od njih ne bi svijetlile cijelu noć. Osim toga, bile bi u obliku manjih vjetrenjača, pa bi energiju mogle skupljati i na taj način. Budući da bi bile u neposrednoj blizini automobila, kretanje automobila stvaralo bi vjetar. Poznato da Nizozemska mnogo energije ionako dobiva korištenjem vjetra, tako da ne čudi krajnje racionalna ideja do koje su došli.

Trake za punjenje električnih automobila

foto 2- Nikola Horvat

Električni automobili budućnost su automobilske industrije. Osim što su ekološki prihvatljivi, dugoročno su jeftiniji. Prepreka masovnoj kupnji električnih automobila, osim cijena, zasigurno je i nepostojanje infrastrukture za punjenje na javnim mjestima, što kod vozača izaziva strah od nestanka energije. No, predstavljeno je rješenje i za taj problem. Određene dionice autoceste, uz postojanje običnih traka, imale bi trake za punjenje električnih automobila koje bi radile na bežičnom principu. Iako se realizacija ove ideje zasad čini najteža, ulažu se sredstva u ispitivanje mogućnosti takvih traka.

Ovi izumi predstavljaju jedan od najsigurnijih načina reguliranja i kontrole prometa u svim uvjetima. Njihovo uvođenje stvorilo bi sustav koji bi osigurao stalnu vozačevu pozornost. Vodeći ljudi u Nizozemskoj ovu ideju misle u potpunosti provesti u praksi.

Osim ove ideje, kreativci iz Studio Roosegaarde u planu imaju još nekoliko. Svi se projekti usredotočuju na poboljšanje življenja i očuvanja prirode. Jedan od najnovijih je „Smog“ projekt: uz pomoć električnog usisivača uklanjali bi se štetni plinovi iz zraka u urbanim središtima. Ima i jedna još originalnija: umetanje tehničkih naprava ispod plesnih podija u klubovima koje bi, zbog plesanja, stvarale energiju!

?>