Kontroverzni umjetnik iz Osijeka koji crpi inspiraciju u bizarnim i surealnim životnim okolnostima
Marko Jović je student Sveučilišta Sjever, diplomskog studija medijskog dizajna. Dolazi iz Osijeka i ono što Marka izdvaja iz svakodnevice društva je velika zaljubljenost u eksperimentalne underground elektronske žanrove. Osim što producira i nastupa pod okvirima eksperimentalne tematike, ima i svoj label, koji je veoma popularan publici drone/noise/ambient glazbe. Rijetko nailazimo na pojedinca koji je toliko u eksperimentalnom životu koji pobuđuje i daje dinamiku njegovom duhu.
Koliko dugo si u sferama drone/noise/ambient glazbe i kako je sve započelo?
Sa 16/17 godina upoznao sam zagrebačkog umjetnika Diazepa.M, koji me na neki način uveo u ovaj svijet i otkrio mi dosta žanrova i podžanrova koji su vezani uz eksperimentalnu muziku. Određeni mračniji osjećaji koji su se vezali uz taj dio života su imali ključni dio mog ulaska u ove vode umjetnosti. Na neki način sam tražio izlaz iz mraka i određeni smisao s obzirom na to da mi je dosta toga bilo u tom periodu besmisleno.
Upravo su ga bizarnost i crnina života odveli na put eksperimentalnog umjetnika.
Mislim da sam se najviše zaljubio u slobodu koju ovi žanrovi pružaju. Također, veliku privlačnost sam osjetio i u njihovim bizarnostima koji ih na neki način okarakteriziraju. Nakon što sam otkrio glavne žanrove, postepeno sam otkrivao i razvijao svoje strasti prema njihovim podžanrovima.
Osim elektronske glazbe, koji žanrovi su ti još dragi?
Volim slušati puno različitih žanrova, odnosno slušam sve ono što me privlači i što u meni pobuđuje određeni osjećaj. U početku sam dosta slušao hip hop, danas slušam veliki spektar muzike, od klasične do porngrinda. Ono što osjećam u određenom trenutku najviše odlučuje koje projekte/žanrove ću slušati.
Kakva je općenito globalna scena noise glazbe?
Danas je scena dosta jaka i aktivna u globalnom smislu. Mislim da je najviše aktivna u zemljama kao što su Japan, Engleska, Njemačka i sl. Zbog interneta, u zadnjih par godina masa je otkrila ove žanrove/podžanrove i sve više izdanja/ peformansa i projekta je počelo izlaziti na površinu. Ovi žanrovi se sve više upotrebljavaju u kulturno – umjetničkim performansima, izložbama, instalacijama, video igrama i filmskoj industriji. Nadam se da će se slična situacija ubrzo dogoditi na Balkanu.
Kako si došao do ideje za kreaciju svog labela?
S obzirom na to da dolazim iz Hrvatske gdje ne postoji puno ovakvih projekata i labela, odlučio sam osnovati label kako bih mogao na neki način spojiti Hrvatsku s ostatkom svijeta u smislu izdavanja materijala i scene. Na labelu se nalaze puno različitih projekata koji dolaze iz različitih dijelova svijeta, ali također, izdao sam i neke materijale balkanskih projekata.
Na koji način dolaziš do inspiracije za produkciju?
Inspiraciju pronalazim kroz različite stvari, situacije, događaje, mjesta i sjećanja. Niz različitih životnih iskustava koji su se dogodili, uvijek su ključna stvar za pokretanje i procesuirane inspiracije.
Eksperimentalna glazba je Joviću otvorila put prema unikatnoj inspiraciji koju pretvara u umjetničke radove.
Nekada me inspirira zima i snijeg, nekada sunce i toplina, nekad ljubav i mržnja. Mislim da sam u početku najviše inspiracije dobivao kroz stvari koje se vežu uz industrijsku tematiku, ali kako sam se ja razvijao, tako se razvijao i moj kreativni proces pa trenutno ne mogu izdvojiti ništa specifično.
Što znači tvoje ime
Xtematic?
Xtematic nema značenja, ne predstavlja ništa. To je alter ego koji se ne veže
uz nikakvu određenu politiku, religiju i stavove.
Osim produkcije, koji su ti još hobiji?
Osim muzike, uglavnom još uživam u fotografiji i grafičkom dizajnu, ali također, ponekad i u crtanju te kreiranju videa.
Koji nastupi su ti bili najdraži ?
S obzirom da nemam puno nastupa iza sebe, izdvojio bi jedan najdraži nastup – Čisto zlo: pavleisdead & Xtematic. Ovaj nastup dogodio se 19.12.2017. u klubu Močvara (ZG). Nastupao sam zajedno s eksperimentalnim hip hop projektom Pavleisdead. Prvo smo nastupali zajedno, nakon toga sam ja održao svoj solo nastup, a zatim je Pavle zatvorio event sa svojim solo nastupom.
Njegovi performansi su underground tematike koja nije namijenjena za masu.
Mislim da sam na ovome eventu postigao najvišu razinu brutalnosti u aspektu noise performansa i najviše sam zadovoljan kako je sve bilo izvedeno što se tiče tehničke strane organizacije. Red Rocket Style, WolfBad Squad i Močvara su se postavili profesionalno i odgovorno prema nama. Također, ovaj nastup mi je posebno drag zbog intimne atmosfere, nije bilo puno posjetioca pa je cijeli event na određeni način izgledao kao private show.
Koji je tvoj osobni stav prema underground elektronskoj sceni u Hr?
Mislim da je elektronska underground scena u Hrvatskoj, unazad par godina, u dobrom razvoju. Postoji niz različitih projekata, manifestacija, organizacija i udruga koje svojim napornim radom pridonese sceni (npr. Barutana, Regeneration, TRAUM, Oddvod Collective, Zavod za eksperimentalni zvuk…).
Smatraš li da je eksperimentalna glazba u usponu?
Ako govorimo globalno, onda sigurno je. Danas se ona sve više počinje primjenjivati u različitim svrhama i okolnostima (muzeji, kazališta, video igre, filmovi, performansi, izložbe, instalacije…) . Ona postaje sve više društveno prihvaćena i dostupnija masi.
Ugodno je iznenađenje da u Hrvatskoj imamo umjetnika koji se bavi drugačijom percepcijom shvaćanja umjetnosti.
Gledano iz strane Hrvatske, mislim da se eksperimentalne stvari dosta sporo razvijaju, ali bez obzira na to, postoji prostora i vremena za razvoj. Masa ovdje nije toliko otvorena za ovakve žanrove pa mislim da će trebati vremena dok se ona probije među ljude i dok ljudi shvate karakteristike i funkcije ovih žanrova.
Rodom ste iz Osijeka, a upisali ste Sveučilište Sjever, kako to da ste odabrali baš Koprivnicu?
Sveučilište Sjever sam upisao iz dva razloga – prvi razlog je to što se ono fokusira na različite medije, umjetnosti i same pristupe u kreativnim postupcima. S obzirom na to da sam se u srednjoj školi već bavio umjetnošću i medijima, Sveučilište Sjever mi je bilo poput prirodnog nastavka za svoj profesionalni i osobni razvoj. Drugi razlog je to što trenutno u Osijeku ne postoji smjer medijski dizajn pa mi je ono bilo najbliže zbog lokacije.
Koliko ti je atmosfera Sveučilišta Sjever pomogla u radu i inspiraciji?
Zapravo, Sjever mi je mnogo pomagao. Od kolega studenata do profesora koji se doista trude pomoći nama studentima, individualni pristup je stvarno odličan.
foto: Luka Antunac