Igor Šoban: Malo je pravih fotografa koji imaju „oko“ i kvalitetu prenijeti kroz fotografiju
Igor Šoban – voditelj foto odjela Pixsell, jedan je od izlagača na tjednu karijera „Connect Week UNIN“, koje se održava virtualno na Sveučilištu Sjever.
Ljubav prema fotografiji naslijedio je od svoje majke Gordane Šoban i djeda Josipa Puclina. S 18 godina počinje raditi kao laborant u Večernjem listu. Kupnjom boljeg fotoaparata otiskuje se u fotoreporterstvo, a svoju prvu veću naslovnicu imao je kada je Papa Ivan Pavao II. bio u Mariji Bistrici.
Nakon Večernjeg lista karijeru nastavlja kao slobodan fotograf te postaje službeni fotograf KHL Medveščaka, Zagrebačke filharmonije, Real grupe itd. 2016. godine počinje raditi za foto i video agenciju Pixsell, da bi zatim dvije godine kasnije preuzeo dužnost voditelja foto odjela.
Koja je uloga voditelja foto odjela?
Ukratko, voditelj odjela pazi i mazi fotoreportere kako bi radili lijepe fotografije. Između ostaloga voditelj odjela kontrolira sadržaj na našem webu i na našoj ponudi fotografija. Dodjeljuje snimanja za fotoreportere u Hrvatskoj i u regiji te osmišljava zadatke koje će raditi fotoreporteri, ovisno o trenutnoj potražnji od strane naših klijenata. A za kraj ono najzanimljivije jest da voditelj testira foto opremu koju koriste fotoreporteri te i sam fotografira.
S koliko medijskih kuća foto agencija Pixsell ima ugovor?
Pixsell ima 62 ugovora s raznim medijima u Hrvatskoj i regiji.
Koji su najčešći problemi i situacije s kojima se susrećete?
Najčešći problemi zapravo su kvar opreme i komunikacija s ljudima koje fotografirate. Bitno je rješavati situaciju kako bi se olakšalo fotoreporteru koji je na terenu.
Koliko najčešće fotografa popraćuje neki događaj?
Sve ovisi o događaju. Možemo za primjer uzeti utakmicu Dinamo – Tottenham na kojem je radilo naših dvoje fotoreportera. U većini slučajeva takav jedan veliki događaj pokrivaju četiri fotoreportera zbog velike količine fotografija koje moramo isporučiti klijentima, no zbog pravila UEFE te trenutne situacije s COVID-19 najviše su smjela samo dva.
Kvalitete dobrog fotografa
Koje su po Vama odlike kvalitetnog fotografa?
Smirenost, opuštenost, umjetnička crta, brzina reakcije, snalažljivost…
Smatrate li da danas svatko može biti fotograf?
Ovisno kakav fotograf želi biti. Danas je svatko fotograf s mobitelom, no malo je pravih fotografa koji imaju „oko“ i kvalitetu da ju prenesu kroz fotografiju.
Je li posao fotoreportera stresan?
Relativno. Kada je sve super i rade se neke dobre teme onda je opušten, no vrlo brzo se može pretvoriti u stresan posao kada o vama ovise mnogi mediji koji u kratkom vremenu očekuju vaše fotografije.
Što mislite o freelance fotografiji?
Sve najbolje. Ja sam osobno bio freelance fotograf i naučio sam mnogo dobrih stvari, od komunikacije s klijentima do razmišljanja o fotografiji na jedan posve drugačiji način.
Pitanje foto opreme
Koji je po Vama danas najmoćniji proizvođač foto opreme?
Nikon i Canon. Uvijek su najjači pogotovo zbog toga što im je isti vlasnik.
Nekoliko se mjeseci već po Internetu povlači pitanje, pogotovo u aspektu kreativnog poslovanja: Does Gear Really Matter? Kako to komentirate?
Uvijek odgovorim na to pitanje jednako. Fotografska oprema je samo alat koji fotografu olakšava njegov posao, a fotograf je taj koji stvara fotografiju. Ja naime trenutno fotografiram s Nikon D6 modelom i moram priznati da je meni osobno s njime jako lako raditi jer on zna što ja tražim od njega, a i ja znam što njega mogu očekivati. Sve je zapravo stvar treninga kao i u sportu.
Ljubav prema fotografiji
Od koga ste naslijedili ljubav prema fotografiji?
Ljubav prema fotografiji naslijedio samo od mog djeda Josipa Puclina i majke Gordane. Djed je radio u Večernjem listu kao fotoreporter, a majka u fotodokumentaciji, tako da sam uvijek bio i iza i ispred aparata te svakodnevno gledao puno fotografija.
Koja je bila prekretnica u Vašoj karijeri?
Kada sam kupio prvi fotoaparat, nakon što sam radio kao fotolaborant dok su se još fotografije radile u labosu iz negativa. Otišao sam na doček Svetog Pape Ivana Pavla u Mariju Bistricu 1998.godine kako bi razvijao fotografije na terenu i potom ih slao ih u redakciju Večernjeg lista, no otišao sam na teren i iz mase snimio jednu fotografiju koja je završila na naslovnici.
Imate li svog omiljenog fotografa?
Moj omiljeni fotograf je Yannis Behrakis iz Reutersa koji je nažalost preminuo. Bahrakis je bio vrhunski fotoreporter koji mi je jednom dao savjet koga mogu ćuti i dan danas: „Ne fotografiraj s flashom nego koristi prirodno svijetlo“. To je dobar savjet, zbog toga što je to danas puno lakše izvesti nego prije dvadeset godina.
Što poručujete onima koji bi jednog dana željeli postati profesionalni fotografi te fotoreporteri?
Da gledaju na sve oko sebe na svoj drugačiji način. Da gledaju filmove, jer kroz filmove se može puno naučiti o fotografiji i svjetlu. Da budu uporni, jer kroz rad se sve isplati na kraju. Bitno je da uživaju u fotografijama koje rade.
Foto:PIXSELL/Krasnodar Peršun; PIXSELL/Igor Šoban