DRUŠTVO

Hrvoje Lasić

O komunikacijskom aspektu prijave i provedbe projekata financiranih iz EU fondova razgovaramo s direktorom Vulpesa d.o.o. strojarskim inženjerom i inovatorom. To je Hrvoje Lasić, koji ih je nekoliko uspješno proveo. Jedan od njih dobio je priznanje “Seal of Excellence” EU fonda Obzor 2020.

Hrvoje Lasić o EU fondovima

– Kad ste otkrili postojanje EU fondova, je li Vam bilo jasno što su i kako se koriste?

Iz komunikacije koja je došla do mene prije desetak godina, ispočetka gotovo slučajno na jednoj turopoljskoj rock’n’roll zabavi, a ne da su ministarstva ili agencije precizno ciljale moje inovacijsko poduzeće, vrlo malo toga mi je bilo jasno. Naslutio sam da bi se možda moglo doći do potpore razvoju tehnoloških inovacija. Nakon što sam počeo čitati natječajnu dokumentaciju za natječaj za koji sam mislio da bi poduzeću mogao osigurati financijsku potporu, još mi je manje bilo jasno. To je nečitka, golema količina teksta gotovo nerazumljiva onima koji se time ozbiljno i dubinski ne bave. No činilo se da bi predmet potpore mogle biti neke moje inovacije, pa nisam odustao. Pa su posljedično sufinancirane neke komponente mog razvojnog projekta.

–  Kako ste se onda probili kroz taj dio komunikacije?

Angažirao sam konzultante da mi za početak jednostavno rastumače kako EU fondovi funkcioniraju. Kad sam shvatio, odlučio sam se da ih angažiram i za pisanje projektne prijave i administrativnu provedbu projekta. Morao sam najprije shvatiti o čemu se radi, da bih mogao donijeti informiranu odluku o tome hoću li angažirati poduzeća za prijavu projekta. Potom i provedbu ako prijava bude uspješna. Osnove sam „polovio“, konzultanti su mi uspjeli jednostavnim rječnikom objasniti. Ako su oni mogli i znali, kako to da državni sustav za EU fondove to ne zna? Kad sam shvatio funkcioniranje EU fondova, te da ono što mi inženjeri zovemo projektom nema veze s onime što je „projekt“ za EU sufinanciranje, odlučio sam nastaviti suradnju s konzultantima. Suradnja je bila prilično uspješna. Nekoliko inovacija mog poduzeća uz novčanu potporu certificirano je za razne certifikate koji su omogućili da ih se plasira na tržište.

– Znači, bilo je vrijedno muke i prilagodbe na zadane modele i kanale poslovne komunikacije?

Da, ali zato što se poduzeće nije moralo puno prilagođavati. Konzultanti su prevodili jezik i zahtjeve nadležnog tijela nama, a našu komunikaciju nadležnom tijelu. Budući da je rezultat bio vrlo konkretan – novac za razvoj inovacija – bilo je vrijedno truda. Iako, bilo bi puno lakše i s puno manje potrošenih radnih sati da država oko EU fondova puno jasnije, jednostavnije i razumljivije komunicira. Ispostavilo se čak u daljnjoj suradnji s EU konzultantima da su centralni briselski EU fondovi za koje se prijave podnese na engleskom komunikacijski puno razumljiviji.

– Neki savjet kako se što brže prilagoditi za komunikaciju u EU fondovima?

Ne treba preskočiti upoznavanje s EU fondovima i sve prepustiti konzultantima. Mora se svladati barem osnove. Neka poduzeća se u toj fazi čak mogu opredijeliti za to da sama komuniciraju s EU fondovima, pogotovo ako imaju nešto administrativnih resursa unutar poduzeća. Mi smo fokusirani na tehnologiju, pa smo „bakćanje“ s administracijom i birokracijom izmjestili. Mogu poduzeća i sam raditi prijave, no konzultanti imaju bolji „know-how” napose za komuniciranje projektne ideje u  svjetlu onoga što EU zahtijeva, naprimjer opisom takozvanih horizontalnih tema, te svega birokratskog za prijavu i izvještavanje. Preporučljivo je krenuti od manjih izvora sufinanciranja i projekata prema većim.

Mi smo najprije sudjelovali u E-impulsu gdje su dosta općenita pravila za nabavu opreme. Potom smo išli na specijalizirane izvore za certificiranje proizvoda, dokazivanje inovativnog koncepta i drugo. EU fondovi su Vulpesu d.o.o. omogućili brži i jeftiniji razvoj inovacija. Također i certifikate za stavljanje na tržište inovativnih proizvoda, transformaciju poduzeća iz dominantno trgovačkog u primarno inovatorsko i proizvodno. S rezultatima sam jako zadovoljan. Nisam zadovoljan samo s golemim gubljenjem vremena na nepotrebne, nerazumljive, a ponekad i nesuvisle zahtjeve fondova i nadležnih tijela. Sve skupa bi moglo biti puno, puno brže i jednostavnije. Da se ne dogodi da tržište „pregazi“ inovaciju dok se čekaju rezultati natječaja.

Nadamo se da će riječi koje nam je uputio gospodin Hrvoje Lasić pomoći nekome od vas.

?>