The Platform je španjolski film čiji je redatelj Galder Gaztelu-Urrutia. Film se prvotno prikazao na Toronto filmskom festivalu u rujnu 2019. godine na kojem je osvojio nagradu publike People’s Choice Award.

Mjesto radnje filma je zatvor ispod restorana, nalik okomitoj platformi koji se sastoji od 333 ćelija u kojima su po dva zatvorenika. Radnja cijelog filma je vrlo jednostavna, jednom dnevno se kroz rupe u ćelijama spušta stol bogat hranom koji ostaje na svakoj razini po 2 minute, te se nakon isteka minuta spušta nivo niže sve dok ne dođe do kraja. Za svakog zatvorenika vrijede pravila koja se moraju pridržavati, svatko sa sobom u zatvor smije ponijeti jedan predmet, hrana se ne smije uzimati s platforme i zadržavati u ćeliji, inače će se ćelija zagrijati ili ohladiti do ekstremnih temperatura. Zadnjeg dana u mjesecu zatvorenicima prije spavanja puštaju plin za uspavljivanje i premještaju ih na druge razine e se oni bude ne znajući na kojoj će biti razini narednih mjesec dana. Baš u ovaj zatvor se na šest mjeseci dobrovoljno prijavio glavni protagonist Goreng, koji će nakon isteka boravka dobiti diplomu, a sa sobom je u zatvor ponio poznatu knjigu Don Quixote.

Simboliku filma možemo prepoznati u originalnom španjolskom prijevodu filma što je rupa, a pritom se misli na otvor u sredini zatvora. Možemo ju pronaći i u predmetima koje su protagonisti ponijeli. Starac je ponio samooštreći nož zbog kojeg je doživio slom živaca i izbacio televizor koji je stalno reklamirao upravo taj nož, kroz prozor i tako usmrtio čovjeka na ulici. Upravo ovo nam pokazuje kako medijska manipulacija i ponavljajuće medijsko prikazivanje reklamnih sadržaja izaziva bijes i rastrojenost kod ljudi. Iako nitko do tada nije ponio knjigu u zatvor, Goreng je ponio knjigu naslova Don Quijote. Upravo radnja te knjige predstavlja simboliku, Gorengova borba protiv pušenja je isto što i borba protiv vjetrenjača kao u romanu ili pak borba protiv sistema zatvora kao borba protiv vjetrenjača, sve je uzalud.

Film postavlja pitanje pravednosti, da li je pravedno da ljudi na višim razinama imaju pravo izbora hrane, dok nižim razinama ostaju ostaci. Postoje ljudi na vrhu koji ne mare za one na dnu  i ljudi na dnu koji jedva preživljavaju. Isto kao što i u današnjem svijetu postoje bogati i siromašni, ovaj film daje jasan simbol društvene ljestvice. Čovjekova pohlepa, egocentričnost i sebičnost ne dozvoljava drugima ispod da uživaju u istoj mjeri kao i oni iznad, a ne shvaćaju da postoji uvijeknetko znad njih. Žanrovski, ovaj film je horor triler, scene ubijanja i kanibalizma izazivaju nelagodu pri samom gledanju.

Film je na jedan inteligentan i jednostavan način ispričao priču koja sa sobom nosi veliku poruku. The Platform je primjer kako ne treba mnogo novaca već uz malo budžeta i dobru i originalnu radnju filma može se postići vrlo kvalitetan film. Podsjeća me na film „Igre gladi“ gdje također možemo vidjeti elitnu skupinu ljudi kako uživa gosteći se i gledajući siromašni sloj ljudi kako se bori za opstanak i preživljavanje. Montaža filma je odlična jer nam prikazuje brze scene promjene jela, halucinacija i psihičkih stanja uz glazbu koja odgovara scenama. Svakako bih preporučila ovaj film ako volite pogledati kvalitetan film koji dira u svijest svakog čovjeka.

Fotografija: Screenshot/IMDB

?>