Digitalni autizam predstavljen na Festivalu znanosti 2025.
Na Festivalu znanosti 2025, održanom na Sveučilištu Sjever u Koprivnici, studentice Ivana Soldo i Lea Barić predstavile su projekt digitalni autizam, fenomen koji postaje sve prisutniji u ranom razvoju djece uslijed pretjeranog izlaganja ekranima. Izlaganje je bilo dio ovogodišnje festivalske teme “Mreže”, koja je okupila niz stručnjaka i studenata u istraživanju odnosa između digitalne tehnologije i društva.
U sklopu projekta analiziran je popularni dječji animirani serijal Cocomelon, a studentice su ukazale na zabrinjavajuće promjene u ponašanju najmlađih korisnika ekrana od smanjene sposobnosti socijalne interakcije do otežanog razvoja komunikacijskih vještina. Posebno je istaknut podatak da je više od četiri tisuće djece u Hrvatskoj ove školske godine dobilo odgodu upisa u školu jer “pokušavaju zumirati po slikovnici”.
“Drago mi je da možemo širiti svijest o utjecaju digitalizacije na djecu i da možemo uputiti roditelje prema većem oprezu ka tome.” istaknula je Ivana Soldo, naglašavajući važnost javne edukacije i roditeljske odgovornosti u digitalnom dobu.
Projekt je nastao u okviru kolegija Masmedijska komunikacija na prijediplomskom studiju Komunikologija, mediji i novinarstvo. U tematskom okviru Hipermedij: neograničeno, interaktivno, plitko…, studenti se potiču na promišljanje o suvremenim medijskim fenomenima kroz teorije autora poput McLuhana, Carra, Harija i Spitzera. Središnja ideja, tzv. “inferiornost ekrana”, ističe kako je način primanja informacija presudan za oblikovanje misaonih i socijalnih procesa.
“Festival znanosti na Sveučilištu svake godine donosi zanimljive teme i predavače, a ove smo godine kolegica Soldo i ja imale priliku sudjelovati i predstaviti svoj projekt na temu digitalnog autizma, sve prisutnijeg problema modernog društva. Nama je to bilo lijepo iskustvo, a nadamo se i korisno za druge studente. Hvala profesorici Lidiji Dujić na podršci i vodstvu!” izjavila je Lea Barić, osvrnuvši se i na važnu mentorsku ulogu u realizaciji projekta.
Zaključak rada jasno ukazuje na potrebu za većim nadzorom i obrazovanjem o digitalnim navikama najmlađih. U vremenu u kojem su djeca sve češće i sve ranije korisnici digitalnih uređaja, ovaj projekt poziva na odgovorniji pristup i postavlja pitanje: treba li nam svima “vozačka dozvola za internet”?

Izvor slika: Lara Sekulić