Mediji

Ante Gavranović, ugledni novinar, prvi predsjednik Hrvatskoga novinskog društva od osamostaljenja Hrvatske i autor više desetaka knjiga i publikacija o gospodarstvu, 10. svibnja posjetio je Sveučilište Sjever u Koprivnici. Za redakciju Pressedana otkrio je koliko poslovno novinarstvo znači za običnog čovjeka i što čini dobroga poslovnog novinara te je ocijenio kvalitetu poslovnog novinarstva u Hrvatskoj.

Koji je značaj poslovnog novinarstva za prosječnog konzumenta medija?

Sama specijalizacija novinarstva kaže da je ono namijenjeno širem krugu ljudi – ljudima koji rade u gospodarstvu i ljudima koji žive od gospodarstva. Za običnog čovjeka ono ima posebno značenje jer se čovjek može upoznati s trendovima, kretanjima i promjenama, iako su poslovni mediji, prije svega, umjereni prema poslovnom čovjeku.

Kako ocjenjujete kvalitetu poslovnog novinarstva u Hrvatskoj?

U Hrvatskoj je poslovno novinarstvo solidno, ali ukupno je gospodarstvo nerazvijeno. U svijetu se gospodarstvo vrti oko burze. Što kod nas znači burza? Ne znači ništa. Što kod nas znači burzovni izvještaj? Baš ništa. Zbog toga poslovni novinari nisu suočeni s pravim izazovima koje gospodarsko novinarstvo nosi sa sobom. Mi smo izgubili, upravo zbog financijskih razloga, onaj istraživački dio novinarstva. Mi ne vodimo igru, nego mi sudjelujemo u igri. Ima vrlo vrijednih pokušaja da se nametnu teme i rasprave, ali to su još uvijek samo pokušaji koji, nažalost, nemaju neku težinu. Urednici još nisu shvatili da je gospodarstvo osnova svega.

Koje su karakteristike dobrog poslovnog novinara?

Svako novinarstvo, a posebno poslovno, počiva na četiri načela – profesionalnost, etičnost, vjerodostojnost i odgovornost. Novinar mora profesionalan, odnosno poznavati temu o kojoj piše, etičan jer informacijom može bitno utjecati na gospodarske mijene, primjerice cijenu dionica, vjerodostojan da temelji svoj iskaz na dokazima i odgovoran. To su elementi koji bi trebali krasiti svakog novinara, ali posebno moraju biti izražene kod poslovnoga.

IMG_6171

Koje je Vaše mišljenje o razini zainteresiranosti mladih za gospodarstvo?

Kad je riječ o medijima, interes mladih okrenut je društvenim mrežama, koje upravo mladi najviše koriste. Kad se radi o gospodarstvu, danas svi poslovni mediji imaju svoje mrežne stanice, stranice na Facebooku i posebne servise. Mladi manje koriste tiskane, a više online medije; ali je trend da dnevnim novinama naklada opada, iako kod velikih poslovnih listova, poput Economista ili Financial Timesa, naklada raste unatoč teškim uvjetima. Pokazalo se da društvene mreže, koliko god brzo informirale, često daju neprovjerene informacije i temama ne pristupaju analitički. Online medijima važna je brzina, a na brzini se gubi kvaliteta informacija. Naklada tiskanih poslovnih listova raste jer upravo oni daju odgovor na pitanje „zašto“.

Postoji li mogućnost da trend komercijalizacije medija istisne gospodarski sadržaj iz medija?

To se neće dogoditi jer je gospodarski sadržaj potreban i on se vraća u medije. Kao što sam spomenuo, naklada velikih gospodarskih listova raste, ali će se u budućnosti morati promijeniti način prilagodbe tog sadržaja u medijima. Poslovni magazini s informacijom danas ne izlaze. Ako imaju informaciju, objave je sutra zajedno s komentarom jer temu obrađuju dubinski. Uloga medija je da informiraju, zabavljaju i educiraju. Mi smo na edukativnu funkciju zaboravili, a poslovno novinarstvo u tom pogledu ima izrazito važnu ulogu.

Kako su PR izvješća prijetnja kvalitetnoga poslovnog novinarstva?

Postoji velika opasnost od PR izvješća. Jednostavnije je novinaru obaviti posao ako dobije PR materijal. Međutim, u PR izvješćima uvijek postoji sukob interesa jer naglašava ono što nekome odgovara, a sakriva ono što ne odgovara. Jednog je dana u Wall Street Journalu, najutjecajnijem svjetskom poslovnom dnevniku, bilo objavljeno 88 PR izvješća i, što je najgore, potpisali su ih novinari. Postoji velika opasnost i sa spinovima. U poslovnom novinarstvu s jednom insinuacijom možete srušiti burzu kao što je Wall Street. Stoga je odgovornost novinara apsolutno velika.

?>