Tehnologija

„Ja sam Andrija, prvi digitalni asistent Ministarstva zdravstva za pomoć u našoj zajedničkoj borbi protiv koronavirusa!“ Tim riječima predstavio se prošli tjedan u Banskim dvorima digitalni asistent nazvan po ocu preventive dr. Andriji Štamparu, koji je postavio temeljne principe javnog zdravstva primijenjene diljem svijeta.

Izgrađen je na platformi WhatsApp Business API, koristeći globalnu komunikacijsku platformu hrvatske IT tvrtke Infobip.
Andrija je prvi digitalni asistent Vlade Republike Hrvatske, a njegov cilj je stvoriti prostor za izgradnju i održavanje kvalitetnih odnosa između države i građana. On bi tako trebao pomoći hrvatskim epidemiolozima i cijelom zdravstvenom sustavu u kontroli epidemije COVID-19 te, u vremenu kada su liječnici opterećeniji nego inače, dovoljno brzo i učinkovito građanima pružiti aktualne informacije i preporuke.

„Gledali smo druge zemlje poput Singapura ili Koreje koje su razvile digitalne platforme za komunikaciju s vladom i liječnicima. Okupili smo ekipu te je razvijen Andrija. Kad je stvarno krenula epidemija, gledao sam svoje kolege koji su odgovarali na stotine poziva, a ova platforma može odgovarati na desetke tisuća upita. Nemojte biti prekritični prema Andriji na početku, on je još mlad“, rekao je prošli tjedan tijekom predstavljanja uživo na HRT-u prof.prim.dr.sc. Branko Kolarić, dr.med. iz Nastavnog zavoda za javno zdravstvo.

Komunikacija s Andrijom putem WhatsAppa

Digitalnom asistentu Andriji građani se mogu javiti putem WhatsAppa slanjem ključne riječi „Pozdrav“ na broj +385 99 775 3049 koji je potrebno prethodno spremiti u imenik. Servis se može aktivirati u Andrijinoj službenoj stranici https://andrija.ai/, kao i na službenoj stranici Vlade za borbu protiv koronavirusa https://www.koronavirus.hr/, doznajemo s portala N1.

Stručnjaci za umjetnu inteligenciju stvorili su digitalnog asistenta Andriju kao projekt koji se sustavno nadograđuje u suradnji sa svim dionicima. Građani korištenjem Andrije pomažu u njegovom razvoju, a u mogućnosti su i slati svoje ideje i prijedloge za buduće nadogradnje.

„Andrija nudi i personalizirane odgovore“

„Uz naše glavno oružje (Vladine mjere i mjere Stožera) razmišljali smo i kako upotrijebiti i neke druge kanale. Mjere mogu postojati, ali ako se svi mi ne pridržavamo istih, rezultati će izostati. Ovo je naš način da dođemo do građana, pogotovo mladih generacija te da im naznačimo važnost odgovornog ponašanja“, izjavio je ministar zdravstva Vili Beroš te dodao: „Andrija ne nudi samo unificirane odgovore, nego nudi i personalizirane odgovore. On će vam omogućiti da telefonski kontaktirate epidemiologa ili svog liječnika obiteljske medicine“.

Voditelj projekta je Ministarstvo uprave koje provodi digitalizaciju javne uprave, a na kreiranju rješenja radio je tim stručnjaka predvođen epidemiologom prof.dr.sc. Brankom Kolarićem. Njegovim vodstvom Ministarstvo zdravstva osigurava da projekt Andrija u svakom trenutku održava najnovije protokole, smjernice i znanja koji se u situaciji krize često mijenjaju.
Tehničku i informatičku podršku udruženih snaga pružile su domaće tvrtke Mindsmiths, Neos i Oracle Hrvatska, koje su uz Infobip, članice Hrvatske udruge za umjetnu inteligenciju CroAI.

Građani o Andriji

Emanuel Šarčević (30), informatičar

“Ovo je dobro rješenje za početak, no kako će se dalje razvijati i hoće li se uopće razvijati, ne znam. Informatičari se dosta šale s tim da su Andriju prozvali AI (op.a. umjetna inteligencija), što nije uopće ni blizu, ovo je obični chatbot. U ovom slučaju iskorištena je platforma WhatsApp. Korisniku je postavljeno pitanje i ponuđeni odgovori, potom mora upisati i poslati slovo ispred željenog odgovora kako bi povratno dobio neki predefinirani odgovor. Nije loše, mogu se saznati informacije, ali bolje bi bilo da kada se napiše npr. „korona“ ili broj nečega da on na osnovu toga nudi rješenja. Tako inače funkcioniraju razvijeniji chatbotovi, u koje se upisuju neke ključne riječi, a on je već dovoljno pametan da po riječima pođe nuditi odgovore, no u ovom slučaju to nije tako.“

Barica Pustak (73), umirovljenica

„Andrija je oduševio Hrvate, pa tako i mene. Ali ja se ne služim pametnim telefonom, tako da o Andriji jedino znam iz novina i televizije. Ljudi žive u strahu u kakvom se do sada nisu našli i neznanju od nepoznate bolesti. Smatram kako se lakše otvaraju anonimnoj osobi, odnosno odgovaraju Andriji na pitanja. Liječnici nemaju toliko vremena, pa je Andrija došao kao spas. Pomaže ljudima savjetom, potvrdom da nisu bolesni te uputom na pravo mjesto, a samim time im je velika potpora, podrška i utjeha.“

Valentina Šegota (26), studentica računarstva

„Osobno nisam isprobala, jer nisam imala potrebe za komunikaciju s Andrijom. Smatram kako je loše odrađeno. Osoba koja nije nikada programirala i dođe na prvu godinu fakulteta i tek uči programirati, može sama napraviti to što su oni napravili. Kao najveći nedostatak istaknula bih odgovor s A i B. Kako se to može zvati umjetna inteligencija?“

?>