Pop misa na Tomislavcu
U subotu, 25. lipnja 2022. godine na Trgu kralja Tomislava u Zagrebu u sklopu Zagreb Classica izvedena je pop Misa Mediterana autora Tončija Huljića i Hane Huljić Grašo.
Posljednje dvije godine festival Zagreb Classic nije održan, zbog pandemijskih uvjeta pa je ovo i povratak popularnog festivala klasične glazbe na otvorenom. Napokon, vjerujem da su ljubitelji klasike, a i oni malo manje jedva čekali povratak ovog hvale vrijednog festivala koji privlači publiku svih dobnih uzrasta. U izvedbama ćemo moći uživati, iskreno se nadam pod vedrim nebom. Konačno nam se vraćaju događaji od prije pandemije što smo svi jedva dočekali pa imamo osjećaj da nam se vraća i ,,staro normalno”. Vjerujem da nećemo biti izbirljivi kod odabira događaja na koje ćemo otići. Što više to bolje, samo da se nešto događa.
Misa Mediterana autorsko djelo, Tončija Huljića i Hane Huljić Grašo praizvedena je u Splitu 6. kolovoza 2021. godine. Spoj pop žanra i klasike do sada je nešto neviđeno pa privlači pažnju publike, usudila bi se reći, cijeloga svijeta jer kako i Tonči Huljić sam voli isticati, Amerikanci su nedavno otkupili licencu za ovu skladbu oduševljenim tim spojem.
Ovako je Tonči Huljić najavio izvedbu u emisiji Dobro jutro, Hrvatska:
– To je zapravo, osim što ozbiljno zvuči, ona je zapravo prikazivanje jedne klasične glazbene forme koja se zove misa i svih tih dijelova koji jesu. Zapravo nešto što možete slušati i na plaži i u kafiću, ali i u kazalištu. Ja sam na taj način želio predstaviti i približiti tu glazbenu formu, ali i vjeru na jedan bliži način, možda prilagođeniji 21. stoljeću.
U ovoj izvedbi sudjelovali su instrumentalisti Madre Badesse, orkestar i zbor, a solisti su bili Lorena Bućan, Hana Huljić Grašo i Karlo Vudrić. Sama misa sastoji se od tri dijela: prvi dio napisao je Tonči Huljić, a nosi naziv Misa Mediterana, drugi dio napisala je, orkestrirala i otpjevala Hana Huljić Grašo, a taj dio nosi naziv Dies Irae i posljednji, treći dio, Ave Maria napisao je Tonči Huljić. Sve je orkestrirao Nenad Šiško.
Hana je, iako već u visokom stupnju trudnoće, izašla na pozornicu i otpjevala svoju dionicu, a emocije prilikom izvedbe nisu mogli sakriti kako ona, tako ni ponosan otac, Tonči Huljić.
Misa Mediterana
Prvi dio mise podijeljen je u 5 klasičnih stavaka: Kyrie Eleison, Gloria, Credo, Sanctus Benedictus, Agnus Dei. Iako na prvi pogled djeluje ne spojivo, pop žanr i sakralni tekst čini se da je Tonči Huljić u tome uspio. Kao diplomirani glazbeni teoretičar, naslušala sam se misa u životu te mi je definitivno bilo vrlo čudno u početku, kad je sama skladba krenula. Trebalo mi je nekoliko trenutaka da se priberem jer skladba ne zvuči kao misa, nego kao jedna od Tončijevih poznatih i popularnih pjesama. Volim njegove pjesme, ne sve naravno, ali mislim da je odličan u onome što radi pa tako i ova skladba ima svoj smisao. Spoj benda, zbora, orkestra i solista definitivno sam prvi put u životu čula i nevjerojatno dobro zajedno funkcioniraju. Ovaj, najduži od tri dijela ovog koncerta, svakako je za mene neko novo iskustvo. Neke stvari smatram svetima, stvarima koje nije potrebno mijenjati, pa tako i misu. Svi znamo što je misa i gdje se ona izvodi te na koji način. S druge strane, kako Tonči sam kaže: ,,ova skladba se može slušati kako na plaži i u kafiću, tako i u koncertnoj dvorani”, i ima pravo, ako je to bila bit i želja za postići, onda je u tome svakako uspio.
Dies Irae
Nakon svojeg dijela koncerta, ponosni Tonči Huljić je najavio svoju kćer, Hanu Huljić Grašo. Iako se zadnjih dana često šalio kako ne zna da li će se uspjeti popeti na pozornicu, Hana je to vrlo elegantno i činilo se lagano napravila. Iako trudnički trbuščić sada već nikako ne može sakriti, a i termin poroda se sve više približava, Hana je zasjala u prekrasnoj dugoj bijeloj haljini i hrabro stala na pozornicu i otpjevala svoju dionicu. Dio koncerta kojeg je Hana sama napisala i orkestrirala, a evo na kraju i uspješno otpjevala svakako je bliži klasičnoj glazbi od Mise Mediterane. Zbor i orkestar odlično su povezani, a Hana, kao diplomirani kompozitor klasične glazbe, odlično je napravila i orkestraciju. Ne znam je li je to zbog blaženog stanja u kojem se nalazi, ali Hana je tijekom ove izvedbe imala neku posebnu, anđeosku boju glasa. Nevjerojatno je teško otpjevati ovu dionicu u ,,normalnim” uvjetima, a pogotovo u stanju u kojem je Hana, ali ona je djelovala kao da to s takvom lakoćom radi da je ovaj dio koncerta bio na još većoj razini samo radi nje i njezinog pjevanja. Kao da joj je djevojčica u njoj dala dodatnu snagu da odradi svoj dio i izdrži do kraja, iako joj je, vjerujem, bilo jako teško.
Ave Maria
Posljednji dio koncerta slušali smo ponovno autorsko djelo Tončija Huljića. Posljednji dio žanrovski kao da je spoj prethodna dva. Definitivno bliže klasičnoj glazbi u odnosu na prvi dio, ali još bliže pop žanru u odnosu na Dies Irae. U ovom dijelu dominiraju zbor i solistica i to je ono što se meni najviše svidjelo. Ave Maria nekako prirodno lijepo zaokružuje ovaj koncert. Definitivno prekrasan kraj jednog ljetnog večernjeg koncerta na otvorenom.
Reakcija publike
Da ne bude sve previše subjektivno razgovarala sam i s drugim posjetiocima koncerta kako bih vidjela o oni misle te kako se njih dojmila ova vrlo posebna i neobična izvedba.
– Vrlo zanimljiva skladba, sviđa mi se taj spoj popa i klasike. Nisam nikada ništa slično čula i moram priznati da me se jako dojmilo. Inače sam vjernik i mislila sam da mi se neće sviđati ubacivanje pop stila u misu, ali prevarila sam se, i drago mi je da sam došla i čula ovu skladbu i izvedbu. Moram još samo dodati da je Hana jako lijepo pjevala. – rekla je Nina, jedna od posjetiteljica koncerta.
– Ovu misu sam već ranije čula u Splitu, tijekom prvih izvedbi i toliko mi se svidjela da sam morala doći poslušati ju ponovno ovdje u Zagrebu. Zaista jedno prekrasno djelo, vrijedno slušanja iznova i iznova. – kaže Marta.
– Meni se baš i nije svidjelo – rekla je Ana. Došla sam s Martom jer je jako hvalila djelo i kako joj se jako svidjelo tijekom izvedbe u Splitu pa sam odlučila i ja s njom doći i poslušati, ali nije me se dojmilo. Smatram da je misa misa, i da se ne treba u to dirati i dodavati druge glazbene stilove u nju. Upravo taj spoj mi se i nije svidio. – zaključila je Ana.
Pogled u budućnost
Vjerojatno nije teško zaključiti iz svega gore napisanog da mi se Hanin dio, Dies Irae najviše svidio, od same skladbe do orkestracije i izvedbe. Ako bih trebala nekom preporučiti je li da pogledaju ovo djelo, ukoliko im se ukaže prilika, svakako bih im preporučila. Spoj pop žanra i mise, odnosno duhovne glazbe, definitivno nigdje drugdje ne možete doživjeti jer kako Tonči Huljić sam ističe, ovo je prvo takvo djelo na svijetu. Oni koji su sumnjičavi i smatraju da se misa treba održavati u crkvi i pod određenim ustaljenim pravilima i vrijednostima, jedino što im mogu reći je da je ovo djelo sam Vatikan odobrio i pohranio u svoju arhivu pa tko smo mi onda da sudimo.
Ovu misu ovoga ljeta bit će moguće vidjeti na Krku te u Zadru, a navodno se vode pregovori za još tri veća grada. Ako se nađete u blizini tih mjesta svakako svratite i poslušajte ovo nadasve zanimljivo djelo.
Zagreb Classic se vratio i nadam se da više neće biti sličnih kriza koje bi ga maknule s repertoara Zagrebačke scene. Ovaj i slični festivali nužni su za održavanje i podizanje kulturne scene, ne samo u Zagrebu, već i u cijeloj Hrvatskoj. Ljetna večer, vedro nebo i dobra glazba, može li bolje od toga!?
Fotografije: Screenshot/Youtube, Instagram: @toncihuljic_official